Photo: Gabriele Giuseppini

هواپیماهای بدون سرنشین از پاکستان تریاک افغانستان و اسلحه‌ی چینی را به هند پرتاب می‌کنند

مقام‌های هندی می‌گویند که با موجی «بی‌سابقه» از حملات هواپیماهای بدون سرنشین که حامل مواد مخدر هستند از مناطق مرزی پاکستان مواجه‌اند.

بر اساس گزارشی که امروز (چهارشنبه، ۶ جدی) روزنامه گاردین منتشر کرده است، مقام‌های مرزی ایالت پنجاب هند گفته‌اند که اکثر این هواپیماها حامل تریاک و هیروئین است که احتمالا از افغانستان قاچاق شده است.

مقام‌های مرزی این ایالت به گاردین گفته‌اند که برخی دیگر از این هواپیماها سلاح‌های ساخت چین، از جمله تفنگچه و تفنگ تهاجمی را به زمین می‌اندازند.

مقام‌های مرزی ایالت پنجاب هند گفته‌اند که در سال ۲۰۲۳ میلادی، ۹۰ حمله‌ی هواپیما‌های بدون سرنشین حامل مواد مخدر را از پاکستان رهگیری کرده‌اند که «بالاترین رکورد در تاریخ» است.

آنان افزوده‌اند که حملات این هواپیماها به مناطق مرزی هند «هر روز رو به افزایش است».

مقام‌های ایالت پنجاب هند ورود فزاینده‌ی هواپیماهای بدون سرنشین از پاکستان را یک «خطر امنیتی قابل توجه» دانسته‌اند.

یک مقام مرزی ایالت پنجاب هند به گاردین گفته است: «هرچیزی که به‌صورت قانونی وارد هند نشود، برای ما یک چالش امنیتی است.»

او افزوده است: «به‌جز استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای انتقال مواد مخدر، مواردی وجود دارد که هواپیماهای بدون سرنشین در حال پرتاب سلاح هستند و پتانسیل آسیب رساندن را دارند. ما واقعا باید بسیار مراقب باشیم.»

قاچاق مواد مخدر در مرزهای پاکستان و هند برای دهه‌ها ادامه داشته است، اما استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای انتقال مواد مخدر و اسلحه، شیوه‌‌ی جدید دانسته می‌شود.

یک مقام ایالت پنجاب هند به گاردین گفته است که آنان قبلا فقط به جلوگیری از قاچاق از طریق مسیرهای زمینی متمرکز بودند، اما انتقال مواد مخدر با هواپیماهای بدون سرنشین برای ما یک چالش کاملا جدید است.

مواد مخدر افغانستان در حالی از طریق هواپیماهای بدون سرنشین به هند منتقل می‌شود که پس از تسلط مجدد طالبان، کشورهای مختلف از قاچاق مواد مخدر افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند.

مقام‌های هندی در بیش از دو سال اخیر بارها از افزایش قاچاق مواد مخدر از افغانستان به آن کشور و حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان، ابراز نگرانی کرده‌اند.