Support Etilaatroz to Help Afghanistan’s Free Press Remain Alive
«خشونت علیه خبرنگاران 21 درصد افزایش یافته است»
عکس: آرشیف

گزارشگران بدون مرز: ویتنام، روسیه و افغانستان از خطرناک‌ترین کشورها برای خبرنگاران هستند

سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید که ویتنام، روسیه و افغانستان از جمله‌ی خطرناک‌ترین کشورها برای خبرنگاران هستند.

این سازمان امروز (یک‌شنبه، ۱۰ جدی) با نشر گزارشی گفته است که طالبان در سال ۲۰۲۳ میلادی ۲۱ خبرنگار را زندانی کرده‌اند و سه خبرنگار هنوز در زندان این گروه به‌سر می‌برند.

سازمان گزارشگران بدون مرز گفته است که طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان، رسانه‌های مستقل را سرکوب کرده‌اند و خبرنگاران را به اتهام «جاسوسی» بازداشت می‌کنند.

بر اساس گزارش این سازمان، در ویتنام رسانه‌ها باید دستورات حزب «وحدا» را اجرا کنند.

این سازمان گفته است که در سال ۲۰۲۳ میلادی، ۴۳ خبرنگار در ویتنام دست‌کم برای ۴۸ ساعت زندان را تجربه کرده‌اند و در حال حاضر ۳۶ خبرنگار در این کشور در زندان هستند.

گزارشگران بدون مرز گفته است که خبرنگاران زندانی در ویتنام شامل ۲۰ وبلاگ‌نویس مانند «نگوین لان تانگ» می‌شود که در اپریل ۲۰۲۳ به اتهام «تبلیغات ضددولتی» به هشت سال زندان محکوم شد.

سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید که در روسیه، در فضای خصمانه نسبت به رسانه و کارکنان رسانه‌های مستقل، ۳۴ خبرنگار در ۱۲ ماه گذشته بازداشت شده‌اند که ۲۹ نفر آنان همچنان در زندان هستند.

این نهاد گفته است که خبرنگاران زندانی در روسیه شامل ایوان گرشکویچ، خبرنگار وال استریت ژورنال، آلسو کورماشیوا و خبرنگار رادیو آزادی در پراگ می‌شوند.

بر اساس گزارش این نهاد، خبرنگار وال استریت ژورنال که شهروند امریکا است، به اتهام جاسوسی در روسیه زندانی شده و خبرنگار رادیو آزادی که شهروندی امریکایی و روسی دارد به‌عنوان «عامل خارجی» بازداشت و زندانی شده است.

۵۴۷ خبرنگار در شب سال‌ نو در زندان

سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید که در سال ۲۰۲۳ میلادی در مجموع ۷۷۹ خبرنگار در مقطعی از این سال زندان را تجربه کرده‌اند.

این سازمان افزوده است که از این میان، ۵۴۷ خبرنگار در ۴۵ کشور جهان، هنوز در زندان هستند و شب سال‌ نو میلادی را در زندان به‌سر می‌برند.

در گزارش این سازمان آمده است که چین همچنان بیشترین خبرنگاران زندانی را دارد و در حال حاضر ۱۲۱ خبرنگار در این کشور زندانی هستند.

این سازمان گفته است که پس از چین، میانمار قرار دارد که در حال حاضر ۶۹ خبرنگار در این کشور زندانی هستند.

گزارشگران بدون مرز گفته است که میانمار همچنین در سال ۲۰۲۳ میلادی، طولانی‌ترین حکم زندان را برای یک خبرنگار صادر کرد و «سای زاو»، عکاس خبری را به اتهامات مختلفی، از جمله «اطلاعات نادرست» و «فتنه‌انگیزی» به ۲۰ سال زندان محکوم کرد.

رکوردشکنی صدور حکم طولانی زندان برای خبرنگاران زن

سازمان گزارشگران بدون مرز گفته است که در سال ۲۰۲۳ میلادی صدور حکم طولانی زندان برای خبرنگاران زن «رکورد» شکسته است.

این نهاد گفته است که از سال ۲۰۱۹ میلادی به این‌سو، هیچ خبرنگار زن به بیش از ۱۰ سال زندان محکوم نشده بود، اما در سال ۲۰۲۳، شش مورد از هشت مورد احکام طولانی زندان برای خبرنگاران، برای خبرنگاران زن صادر شده است.

این نهاد گفته است که در ایران الهه محمدی و نیلوفر حامدی به ۱۲ و ۱۳ سال زندان محکوم شده‌اند، در بلاروس، مرینا زولاتاوا، لیودمیلا چکینا و والریا کاستسو هووا از ۱۰ تا ۱۲ سال زندان محکوم شده‌اند و در بروندی، فلوریانه ایرانگابیه در حال سپری‌کردن محکومیت ۱۰ ساله‌اش است.

سازمان گزارشگران بدون مرز همچنین گفته است که ترکیه و ایران در سال ۲۰۲۳ از جمله کشورهای است که بیشترین خبرنگاران را زندانی کرده‌اند و بازداشت خبرنگاران در این کشورها عادی شده است.

این سازمان گفته است که دولت‌های این دو کشور اغلب از بازداشت‌های کوتاه‌مدت، برای ارعاب روزنامه‌نگاران استفاده می‌کنند.

در گزارش این نهاد همچنین آمده است که با آغاز درگیری میان حماس و اسرائیل، بازداشت خبرنگاران فلسطینی از سوی اسرائیل به‌طور قابل توجه افزایش یافته و در حال حاضر ۳۴ خبرنگار فلسطینی در بازداشت هستند.

این سازمان در گزارش خود افزوده است که خبرنگاران در مصر و اتیوپی نیز به‌دلیل پوشش اعتراضات و درگیری‌های مسلحانه، بازداشت و زندانی شده‌اند.

سازمان گزارشگران بدون مرز گفته است که در سال ۲۰۲۳ کشورها همچنان از زندانی کردن برای مقابله با آزادی رسانه‌ها استفاده کرده‌اند.

کریستف دلور، مدیرکل سازمان گزارشگران بدون مرز گفته است که زندانی کردن خبرنگاران باعث می‌شود که حق دسترسی به اطلاعات از میلیون‌ها نفر گرفته شود و سایر خبرنگاران نیز احساس کنند که در معرض تهدید هستند.