Photo: ForeignOfficePk

جیلانی در دیدار با هیأت طالبان: متعهد به ادامه‌ی تعامل و روابط دوجانبه‌ی سودمند هستیم

جلیل عباس جیلانی، وزیر خارجه‌ی موقت پاکستان در دیدار با هیأت طالبان به سرپرستی ملا شیرین آخوند گفته است کشورش متعهد به ادامه‌ی تعامل و روابط دوجانبه‌ی سودمند با افغانستان است.

بر اساس اعلامیه‌‌ای که وزارت خارجه‌ی پاکستان شب گذشته (چهارشنبه، ۱۳ جدی) منتشر کرده، در این دیدار در مورد «موضوعات کلیدی مورد علاقه‌ی دوجانبه، از جمله صلح و امنیت و همچنین ارتباط مردم با مردم» تبادل نظر شده است.

وزیر خارجه‌ی موقت پاکستان در این دیدار همچنین بر پرداختن به مسائل مورد نیاز برای استفاده از ظرفیت کامل تجارت و اتصال در منطقه تأکید کرده است.

در اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌ی پاکستان آمده است که هیأت طالبان از میزبانی سخاوتمندانه‌ی پاکستان از میلیون‌ها مهاجر افغانستان برای بیش از چهاردهه قدردانی کرده است.

وزارت خارجه‌ی پاکستان افزوده است که هیأت طالبان موافقت کرده است که به «تعامل و گفت‌وگو در سطح بالا» برای تقویت روابط دوجانبه ادامه دهد‌.

در اعلامیه‌ی این وزارت آمده است که این هیأت در نشست کمیته‌ی هماهنگی مشترک دو کشور شرکت کرده و در آن نشست در مورد تسهیل رفت‌و‌آمد از مرزهای دو کشور بحث کرده‌ است.

پیش از این طالبان اعلام کرده بودند که در نشست کمیته‌ی مشترک هماهنگی «در مورد حل منازعات در امتداد خط دیورند تصمیم گرفته خواهد شد».

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان گفته بود: «همچنان به‌خاطر باشنده‌های هردو طرف خط دیورند تسهیلات لازم زیر بحث قرار خواهد گرفت.»

هنوز جزئیاتی در مورد توافقات حاصل‌شده در این نشست منتشر نشده است.

پیش از این رسانه‌های پاکستانی گزارش داده بودند که شیرین آخوند در تلاش برای کاهش تنش بین طالبان و پاکستان بر سر حضور جنگ‌جویان تی‌تی‌پی در افغانستان، به اسلام‌آباد سفر می‌کند.

پاکستان، تی‌تی‌پی را مسئول حملات در آن کشور می‌داند و طالبان را متهم می‌کند که به تعهد خود برای جلوگیری از خاک افغانستان توسط تروریست‌ها علیه سایر کشورها عمل نکرده‌اند.

مقام‌های پاکستانی بارها از طالبان خواسته‌اند که علیه جنگ‌جویان تی‌تی‌پی در افغانستان اقدام کنند و مانع حملات آنان به پاکستان شوند.

طالبان اما همواره این ادعا‌ها را رد کرده‌ و از مقام‌های پاکستانی خواسته‌‌اند که «بی‌کفایتی» خود در تأمین امنیت را به دوش این گروه نیندازند.