Photo: Gage Skidmore

بایدن، ترمپ را تهدید جدی برای دموکراسی خواند

جو بایدن در اولین سخنرانی انتخاباتی خود در سال ۲۰۲۴ از دونالد ترمپ به‌شدت انتقاد کرده و او را تهدید جدی برای دموکراسی خوانده است.

به گزارش گاردین، بایدن گفته است: «امروز ما این‌جا هستیم تا به مهم‌ترین سؤالات پاسخ دهیم: آیا دموکراسی هنوز هدف مقدس امریکا است؟ امروز، من این تعهد مقدس را به شما می‌دهم: دفاع، حفاظت و حفظ دموکراسی امریکایی، همان‌گونه که بوده، عامل اصلی ریاست‌جمهوری من باقی خواهد ماند.»

بایدن، ترمپ را متهم به تلاش برای تضعیف سیستم حکومتی امریکا کرده و او را فرد مستبد خوانده که آماده‌ی انتقام بالقوه است.

بایدن خاطرنشان کرده است که ترمپ علیه دشمنان سیاسی خود وعده‌ی «تلافی» داده و اگر انتخاب شود شیوه‌ای دیکتاتوری را در پیش خواهد گرفت.

ترمپ نیز که جمعه‌شب در اولین دیدار انتخاباتی خود در سال ۲۰۲۴ با صدها حامی در ایالت آیووا صحبت کرده، به سخنرانی بایدن واکنش نشان داده است.

او امریکا را کشور «شکست‌خورده» خوانده و گفته است ایالات متحد به محاصره‌ی «تروریست‌ها» و مهاجرانی درآمده که از «شفاخانه‌های بیماران روانی» از مرز امریکا و مکزیک سرازیر شده‌اند.

این انتقادات در حالی ردوبدل می‌شود که بر اساس نظرسنجی‌ها، محبوبیت بایدن بیشتر میان افراد بالای ۳۰ سال است و امریکایی‌ها نگران وضعیت اقتصادی کشور هستند.

با وجود ایجاد مشاغل و کاهش تورم، طبق نظرسنجی‌های گالوپ که در ماه گذشته انجام شد، تنها ۲۲ درصد از امریکایی‌ها شرایط اقتصادی را «خوب» یا «عالی» می‌دانند، و ۷۸ درصد از مردم امریکا شرایط فعلی را «نسبتا خوب» یا «ضعیف» توصیف می‌کنند.