Photo: UN

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل: کشورها حمایت از بازیگران دولتی و غیردولتی ناقض حقوق بشر را متوقف کنند

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل در یک نامه‌ی سرگشاده از کشورهای این سازمان خواسته‌اند که حمایت از بازیگران دولتی و غیردولتی را که مرتکب نقض حقوق بشر می‌شوند، متوقف کنند.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور افغانستان از امضاکنندگان این نامه است.

در این نامه آمده است: «ما فورا از همه‌ی کشورهای عضو سازمان ملل می‌خواهیم که ابراز حمایت سیاسی و اخلاقی یا ارائه‌ی کمک‌های اقتصادی یا نظامی به بازیگران دولتی و غیردولتی را که مرتکب نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه و قوانین بین‌المللی حقوق بشر می‌شوند، متوقف کنند.»

در ادامه‌ی این نامه آمده است که رویدادهای مختلف در سراسر جهان و واکنش کشورهای قدرتمند به این رویدادها، هنجارهای کلیدی بین‌المللی برای حمایت از غیرنظامیان و حقوق انسانی آنان را تهدید می‌کند.

کارشناسان حقوق بشر گفته‌اند: «فرسایش دردسرآفرین تدریجی و مداوم این استانداردهای جهانی در درگیری‌های دودهه‌ی گذشته و به‌ویژه پس از اعلام جنگ علیه تروریسم مشهود بوده است.»

آنان افزوده‌اند که درگیری‌های مسلحانه‌ی اخیر و متعدد، استانداردها و سیستم‌های حفاظتی‌ای که نهادینه کردن‌ آن‌ها‌ چند دهه زمان برده را کاملا از بین می‌برد.

در نامه‌ی کارشناسان حقوق بشر اشاره شده است که مجازات دسته جمعی، حملات کورکورانه به غیرنظامیان، مراکز درمانی، ساختمان‌های مذهبی و مسکونی، بازارها، مؤسسات آموزشی، و همچنین آواره ساختن غیرنظامیان، گروگان‌گیری، خشونت جنسی، بازداشت خودسرانه و برده‌داری همگی تحت قوانین بین‌المللی ممنوع است.

طی ماه‌های اخیر در جریان جنگ اسرائیل و حماس، اتهام جنگی علیه دو طرف مطرح شده است. در پیوند به کشتار غیرنظامیان توسط اسرائیل در غزه، علیه این کشور دادگاه بین‌المللی در لاهه پرونده تشکیل شده است.