رینا امیری: امریکا از عادی‌سازی روابط با طالبان بدون تغییر سیاست‌های این گروه حمایت نمی‌کند

رینا امیری، نماینده‌ی ویژه امریکا در امور زنان و حقوق بشر برای افغانستان می‌گوید که ایالات متحده از عادی‌سازی روابط با طالبان «بدون‌ تغییر عمیق و معنادار» سیاست‌های این گروه در راستای احترام به حقوق همه‌ی شهروندان افغانستان، به ویژه حقوق‌ زنان و دختران، حمایت نخواهد کرد.

خانم امیری این سخنان را شب گذشته (پنج‌شنبه، ۲۱ جدی) در نشست استماعیه‌ی کمیته‌ی روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا ابراز کرد.

او گفت که ما به طالبان واضح ساخته‌ایم که حقوق زنان در مرکز سیاست‌های امریکا در قبال افغانستان قرار دارد و به حاشیه نخواهد رفت.

نماینده‌ی ویژه امریکا در امور زنان و حقوق‌‌بشر بر تداوم حمایت آن کشور از حقوق زنان افغانستان تأکید کرد و گفت که در غیر این صورت حقوق زنان «همه‌جا» به خطر می‌افتد.

خانم امیری در کمیته‌ی روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا گفت که در بیش از دو سال گذشته وضعیت حقوق‌‌بشر در افغانستان «به شدت وخیم شده است».

او گفت که در این مدت، اعضای جامعه هزاره و سایر اقلیت‌های قومی و مذهبی در معرض افزایش تهدید و خشونت بوده‌اند و آزادی رسانه‌ها به شدت محدود شده است.

نماینده‌ی ویژه امریکا گفت که طالبان با صدور بیش از پنجاه دستور، زنان افغانستان را به‌صورت «سیستماتیک» هدف قرار داده‌اند و در تلاش حذف آنان از جامعه بوده‌اند.

توماس وست، نماینده‌ی ویژه امریکا در امور افغانستان نیز در این جلسه گفت که زنان در هیچ جایی جهان بیشتر از افغانستان سرکوب نشده‌اند.

او گفت که این نتیجه‌ی سیاست‌های مذموم طالبان است و تأکید کرد که در پالیسی‌ها در رابطه به افغانستان، حقوق‌بشر، به‌ویژه حقوق زنان و دختران، اولویت داده شده است.

تهدید القاعده و داعش

توماس وست در جلسه استماعیه‌ی کمیته‌ی روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا گفت که توانایی القاعده برای حمله به امریکا و متحدانش از افغانستان و پاکستان در «پایین‌ترین‌ نقطه»‌ی خود از سال ۱۹۹۶ رسیده است.

او گفت که تضعیف توانایی القاعده نتیجه‌ی اقدامات ضد تروریستی امریکا و متحدانش در بیش از بیست سال گذشته است.

نماینده‌ی ویژه امریکا گفت که پناه دادن ایمن‌‌الظواهری، رهبر القاعده در کابل از سوی طالبان، در تضاد آشکار با تعهدات این گروه قرار داشت.

او افزود که از زمان کشته شدن ایمن‌الظوهری در کابل، طالبان اقداماتی را در زمینه‌ی اجرایی تعهدات‌شان در راستای مبارزه با القاعده انجام داده‌اند.

آقای وست گفت که در حال حاضر امریکا بیشترین نگرانی را از جانب شاخه‌ی خراسان داعش دارد و این گروه قصد روشنی برای راه‌اندازی حملات خارجی دارد و «ما توانایی‌ها و برنامه‌های آنان را با هوشیاری دنبال می‌کنیم».

او افزود که مهم‌ترین نکته برای امریکا این است که افغانستان یکبار دیگر به «سکوی پرتاب» گروه‌های ترور‌یستی علیه امریکا و متحدانش تبدیل نشود.

نماینده‌ی ویژه امریکا گفت که ما این توانایی را داریم که فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان را «مانیتور» و از ظهور دوبار‌ه‌ی آنان جلوگیری کنیم.

توماس وست در بخشی دیگر از صحبت‌های خود به کمک‌های بشردوستانه امریکا به افغانستان در بیش از دوسال گذشته اشاره کرد.

او گفت که امریکا در این مدت بیش از دو میلیارد دالر به افغانستان کمک کرده است و بزرگ‌ترین کمک‌کننده بوده است.

آقای وست گفت که این کمک‌ها از طریق نهادهای سازمان ملل، نهادهای ملی و نهادهای بین‌المللی صورت ‌گرفته است و به دست میلیون‌ها شهروند افغانستان رسیده است، نه طالبان.

پیش از این اداره بارزس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) از دخالت طالبان و سوءاستفاده این گروه از کمک‌های بشردوستانه امریکا به افغانستان خبر داده بود.

گزارش سیگار با واکنش گسترده نمایندگان مجلس امریکا مواجه شده بود و مایکل مک کال، رییس کمیته‌ی روابط خارجی این مجلس، ریختن پول مالیه دهندگان امریکایی به جیب طالبان را «نفرت‌انگیز» خوانده بود.