Photo: FAOAfghanistan

فائو: در سال ۲۰۲۳ حدود چهار میلیون گاو را در افغانستان واکسین کردیم

سازمان خوراک و زراعت سازمان ملل متحد (فائو) می‌گوید که در سال ۲۰۲۳ میلادی ۳.۹۶ میلیون گاو را در برابر بیماری «لمپی ‌اسکین» در سراسر افغانستان واکسین کرده است.

این نهاد امروز (یک‌شنبه، ۲۴ جدی) با نشر اعلامیه‌‌ا‌ی گفته است که این تعداد گاو‌ در یک کارزار واکسیناسیون یک‌ساله که برای مقابله با شیوع بیماری «لمپی اسکین» راه‌اندازی شده بود، واکسین شده‌اند.

بر اساس اعلامیه‌ی فائو، این گاوها متعلق به ۱.۸ میلیون خانواده در ۳۴ ولایت افغانستان بودند.

این نهاد گفته است که شیوع بیماری «لمپی اسکین» دامداران افغا‌نستان را با مشکلات متعدد مواجه کرده بود و گاوهای زیادی را از بین برده بود یا منجر به کاهش شیر و وزن شان شده بود.

این نهاد گفته است که آنان در این کارزار تنها ۱۳۶ هزار و ۷۰۰ گاو را در بامیان واکسین کرده‌اند. این گاوها متعلق به ۵۰ هزار و ۶۳۰ خانواده بوده‌اند.

فائو‌ گفته است: «در ابتدا، متقاعد کردن روستائیان به اهمیت واکسیناسیون یک چالش بود. افغان‌ها به ندرت دام‌های خود را با دارو درمان می‌کنند.»

این نهاد افزوده است که دامداران از طریق کارزار آگاهی‌دهی به اهمیت واکسین کردن دام‌های‌شان پی بردند و «دریافتند که با واکسیناسیون گاوهای خود نه تنها سلامت آن‌ها را محافظت می‌کند، بلکه باعث بهبود سلامت آن‌ها نیز می‌شود».

فائو‌ با اشاره به اهمیت گاوها در اقتصاد خانواده‌های روستایی افغا‌نستان گفته است: «گاوهای سالم بزرگ‌تر و قوی‌تر می‌شوند، شیر بیشتری برای خانواده تولید می‌کنند و از طریق افزایش فروش محصولات لبنی، گوشت و سایر محصولات درآمد بیشتری برای کشاورزان فراهم می‌کنند.»

این نهاد گفته است که در سال ۲۰۲۴ نیز روند شیوع این بیماری را نظارت خواهد کرد و در صدد تأمین بودجه برای راه‌اندازی کارزار واکسیناسیون در صورت شیوع آن است.

بیماری «لمپی اسکین» یک بیماری ویروسی پوستی است که گاوها و گاومیش‌ها را مبتلا می‌کند و از طریق گزیدن حشرات منتقل می‌شود.

این بیماری در سال ۲۰۲۳ در ولایت‌های مختلف افغانستان گزارش شده بود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *