Photo: Social Media

ایران: حمله‌ی پاکستان در سیستان و بلوچستان با استفاده از سه فروند پهپاد انجام شده است

علی‌رضا مرحمتی، معاون امنیتی و انتظامی ولایت سیستان و بلوچستان ایران گفته است که حمله‌ی هوایی ارتش پاکستان بر روستایی در ولسوالی سراوان این ولایت، با استفاده از سه فروند پهپاد انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران-ایرنا، معاون امنیتی و انتظامی سیستان و بلوچستان گفته است که این حملات حوالی ساعت ۴:۳۰ دقیقه‌‌ی صبح امروز (پنج‌شنبه، ۲۸ جدی) بر «سه نقطه‌ی مسکونی» در یکی از روستاهای مرزی انجام شده است.

او افزوده است که در این حملات چهار منزل مسکونی تخریب و ۱۰ زن و کودک کشته شده‌اند.

معاون امنیتی و انتظامی سیستان و بلوچستان ایران گفته است همه‌ی افراد کشته‌شده پاکستانی هستند و نهادهای امنیتی این کشور در حال تحقیق اند که این افراد چگونه در مناطق مرزی ایران ساکن شده بودند.

پیشتر احمد وحیدی، وزیر داخله‌ی ایران به خبرنگاران گفته بود که در این حملات چهار کودک، سه زن و دو مرد از «اتباع خارجی» کشته شده‌اند.

وزارت خارجه‌ی پاکستان با نشر اعلامیه‌‌ای گفته است که ارتش این کشور پناهگاه‌های گروهی از افراد مسلح بلوچ موسوم به «سرمچار» را هدف قرار داده است.

این وزارت گفته است که پاکستان به حاکمیت و تمامیت ارضی ایران احترام می‌گذارد، اما این حمله بر اساس اطلاعات دقیق و موثق از «اقدامات تروریستی در مقیاس بزرگ قریب‌الوقوع» این گروه انجام شده است.

این حمله دو روز پس از حمله‌ی سپاه پاسداران ایران به مواضع «جیش‌العدل» در خاک پاکستان انجام شده است.

پاکستان به حمله‌ی ایران در خاک خود واکنش تندی نشان داد و گفت که حق هر نوع پاسخ را برای خود محفوظ می‌دارد.

پس از واکنش تند پاکستان، وزیر خارجه‌ی ایران در تماس تلفنی با وزیر خارجه‌ی پاکستان گفت این حمله علیه شهروندان پاکستان انجام نشده است، بلکه علیه یک «گروهک تروریستی ایرانی» بوده است.

ایران نیز تأکید کرده بود که به حاکمیت و تمامیت ارضی پاکستان احترام کامل می‌گذارد.

افزایش تنش بین این دو کشور همسایه، نگرانی‌های گسترده‌ای را به‌وجود آورده و کشورهای مختلف منطقه از این دو کشور خواسته‌اند که خویشتن‌داری کنند.