Photo: Russian Federation MFA

روسیه: امیدواریم تبادل حملات میان ایران و پاکستان بر تلاش‌های دیپلماتیک در افغانستان تأثیری نداشته باشد

سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه‌ی روسیه می‌گوید که این کشور امیدوار است که تبادل حملات میان ایران و پاکستان بر تلاش‌های دیپلماتیک در افغانستان تأثیری نداشته باشد.

به گزارش خبرگزاری تاس، آقای لاوروف این اظهارات را امروز (پنج‌شنبه، ۲۸ جدی) در یک کنفرانس خبری در مسکو بیان کرده است.

وزیر خارجه‌ی روسیه گفته است که این کشور هیچ‌گاهی از مسائل افغانستان دور نبوده و اکنون نیز با طالبان در ارتباط است تا بتواند فرمت‌هایی برای جمع‌آوری مشوره‌ به افغانستان، ایجاد کند.

آقای لاوروف افزوده است که فرمت مد‌نظر او، «فرمت مسکو» است که یک چهارم اعضای آن را روسیه، چین، پاکستان و ایران تشکیل می‌دهند.

او ابراز امیدواری کرده است که تبادل حملات میان ایران و پاکستان مانع کار «فرمت مسکو» نشود.

آینده‌ی افغانستان

وزیر خارجه‌ی روسیه‌ی در بخش دیگری از صحبت‌های امروز خود گفته است که با وجود اعتراضات و مخالفت‌ها، طالبان «قدرت واقعی» را در افغانستان در دست دارند‌ و اوضاع این کشور را کنترل می‌کنند.

او افزوده است که روسیه با طالبان ارتباط منظم دارد؛ از جمله در مورد مسائلی که باید حل شود تا آنان به یک دولت شناخته‌شده تبدیل شود.

وزیر خارجه‌ی روسیه گفته است، در میان مسائلی که باید حل شود، تحقق وعده‌های طالبان است؛ اول و مهم‌تر از همه ایجاد یک حکومت فراگیر که نه‌تنها شامل پشتون‌ها و سایر گروه‌های قومی شود، بلکه از شمولیت سیاسی نیز برخوردار باشد.

لاوروف گفته است که در حکومت سرپرست طالبان پشتون‌ها، ازبیک‌ها، تاجیک‌ها و هزاره‌ها حضور دارند، اما از لحاظ سیاسی همه‌ی آن‌ها اعضای طالبان هستند.

او تأکید کرده است: «ما فعالانه به طالبان توصیه می‌کنیم که نیروهای سیاسی دیگر را نیز در ساختار حکومت دعوت کنند.»

وزیر خارجه‌ی روسیه همچنین گفته است که یکی از مسائل دیگری که باید حل شود، «جبهه مقاومت ملی افغانستان» در شمال این کشور است.

او افزوده است: «باید به نحوی با آن‌ها[جبهه مقاومت ملی افغانستان] نیز پل‌های [ارتباطی]ساخته‌ شود.»

آقای لاوروف گفته است: «بنابراین، این روند آسان نیست و در افغانستان هرگز برای کسی آسان نبوده است.»

روسیه همانند سایر کشورها، هنوز حکومت سرپرست طالبان را به رسمیت نشناخته است، اما با این گروه تعامل گسترده دارد و در سال جاری خورشیدی، نشست «فرمت مسکو» را با حضور سرپرست وزارت خارجه‌ی آنان برگزار کرد.

این کشور در عین بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تأکید می‌کند و با شماری از چهره‌ها و گروه‌های سیاسی دیگر نیز ارتباط دارد‌.