بازداشت 135 مهاجر‌ افغان توسط دولت پاکستان

اطلاعات روز: شماری از رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که 135 مهاجر‌ افغان در عملیات تصفیه‌ای ویژه‌‌ی نیروهای امنیتی این کشور بازداشت شده‌اند. این تعداد مهاجران افغان از نقاط مختلف پاکستان، از جمله پشاور و ایالت پشتونخوا بازداشت شده‌اند. بر اساس ادعای مقام‌های دولتی پاکستان، این مهاجران افغان اسناد قانونی ندارند.

پژواک به نقل از منابع گزارش داده است، بازداشت شدگان به دادگاه راجع شده‌اند و بر اساس حکم دادگاه، زندانى‌ها به افغانستان فرستاده می‌شوند. پس از حادثه‌ی پشاور، حکومت پاکستان یک سلسه محدویت‌ها را برای مهاجران افغان در کشورش وضع کرده است. پیش‌تر حکومت ايالت‌ پشتونخواه، دستور خروج اجباری مهاجران افغان از این ایالت را صادر کرده بود.

پس از آن وزارت مهاجران و عوت‌کنندگان واکنش نشان داد و این دستور ‌را خلاف تعهدات دوجانبه‌ی دو کشور عنوان کرد. در حال حاضر بیش از 2 میلیون مهاجر افغان در پاکستان به‌سر می‌برند. به باور کارشناسان، با اخراج اجباری این مهاجران از پاکستان، دولت با مشکلات مواجه می‌شود. کارشناسان دلیل خروج اجباری و اذیت مهاجران افغان از سوی پولیس پاکستان را سیاسی خوانده‌اند. در همین حال، شماری از مهاجران افغان در پشاور گفته‌اند، در اين اواخر آزار و اذيت مهاجران افغان‌‌ در پاکستان توسط پوليس این کشور افزايش يافته است. مقام‌های حکومتی تا اکنون در این مورد چیزی نگفته‌اند.