Photo: BNA

واکنش طالبان به سخنان وزیر خارجه‌ی روسیه: حکومت ما همه‌شمول و پاسخ‌گو است

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان در واکنش به سخنان سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه‌ی روسیه درباره‌ی حکومت همه‌شمول گفته است که «افغانستان در حال حاضر هم حکومت همه‌شمول و هم پاسخ‌گو دارد».

مجاهد در یک نوار صوتی که امروز (شنبه، ۳۰ جدی) منتشر شده، می‌گوید که حکومت طالبان توانسته امنیت و ثبات را در افغانستان قایم کند و مردم این کشور را از «بی‌اتفاقی‌ و مخاصمات» نجات دهد.

سخن‌گوی طالبان ادعا دارد که حکومت این گروه حکومتی است که مردم افغانستان انتظارش را داشتند.

او اظهارات اخیر وزیر خارجه‌ی روسیه را مداخله در امور داخلی افغانستان می‌خواند و می‌گوید که کشورها به خودشان حق ندهند که درباره‌ی امور داخلی افغانستان صحبت کنند یا این کشور را مکانی برای مداخله‌ی خود بدانند.

مجاهد می‌گوید که طالبان می‌خواهند رابطه‌ی حسنه با کشورها،‌ از جمله روسیه داشته باشند.

وزیر خارجه‌ی روسیه به‌تازگی گفته است که کشورش با طالبان ارتباط منظم دارد.

به‌گفته‌ی او، برای این‌که طالبان به رسمیت شناخته شود، برخی از مسائل باید حل شود و وعده‌های این گروه تحقق یابد.

لاوروف گفته است که اول و مهم‌تر از همه ایجاد یک حکومت فراگیر است که نه‌ تنها شامل پشتون‌ها و سایر گروه‌های قومی باشد، بلکه از شمولیت سیاسی نیز برخوردار باشد.

لاوروف گفته است که در حکومت سرپرست طالبان پشتون‌ها، ازبیک‌ها، تاجیک‌ها و هزاره‌ها حضور دارند، اما از لحاظ سیاسی همه‌ی آنان اعضای طالبان هستند.

او تأکید کرده است: «ما فعالانه به طالبان توصیه می‌کنیم که نیروهای سیاسی دیگر را نیز در ساختار حکومت دعوت کنند.»

برخی از کشورهای دیگر نیز بر تشکیل دولت فراگیر از سوی طالبان تأکید دارند، اما این گروه همچنان در برابر خواسته‌های کشور مقاومت کرده‌ و حکومت خود را همه‌شمول عنوان می‌کند.