امریکا: چین واضح کند که آیا طالبان را به رسمیت شناخته است یا خیر

متیو میلر، سخن‌گوی وزارت امور خارجه‌ی امریکا در واکنش به پذیرش اعتمادنامه‌ی سفیر طالبان توسط رییس‌جمهور چین گفته است که بیجینگ روشن کند که آیا طالبان را به رسمیت شناخته است یا خیر.

او روز سه‌شنبه (۱۰ دلو) در یک نشست خبری در پاسخ به این پرسش که آیا امریکا اقدام چین را به معنای به رسمیت شناختن طالبان می‌داند، گفت: «من آن گزارش‌ها را دیده‌ام و فکر می‌کنم دولت چین در مورد روابط [پکن با طالبان] صحبت کند و این‌که آیا آن‌ها (چین) به‌طور رسمی طالبان را به رسمیت شناخته‌اند یا خیر. من برخی از نظرات متفاوت آن‌ها را دیده‌ام.»

او در ادامه گفته است که به‌طور خاص در مورد دریافت اعتمادنامه سفیر طالبان توسط رییس‌جمهور چین اظهار نظر نمی‌کند، زیرا او دیده است که دولت چین با صدور بیانیه‌هایی، گفته است که در شناخت آن‌ها از طالبان تغییری نیامده است.

سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی امریکا افزوده است که این کشور به‌طور علنی و خصوصی به طالبان گفته است که روابط این گروه با جامعه‌ی بین‌المللی بستگی به اقدامات خود شان دارد.

او گفته است که امریکا به‌دنبال این است که طالبان مسیر متفاوت از آنچه که تا به امروز داشته، در پیش بگیرند.

سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی امریکا در پاسخ به پرسش دیگری که آیا ایالات متحده از چین می‌خواهد تا از نفوذ خود بر طالبان برای بهبود حقوق زنان و دختران استفاده کند، گفت: «ما بسیار می‌خواهیم شاهد بهبود حقوق زنان و دختران در افغانستان باشیم، و از هر کشوری که با طالبان درگیر است می‌خواهیم که در این جبهه پیشرفت کند.»

او در بخش دیگر از سخنان خود بار دیگر تأکید کرده است که به رسمیت شناخته شدن بین‌المللی طالبان، بستگی زیادی به گام‌هایی دارد که این گروه بر می‌دارد و یکی از گام‌های مورد انتظار، بهبود رفتار با زنان و دختران در افغانستان است.

در تحولات تازه در رابطه به طالبان با کشورها، شی جین پینگ، رییس‌جمهور چین اعتمادنامه‌ی اسدالله، مشهور به بلال کریمی، سفیر طالبان در بجینگ را پذیرفته است.

این‌ اولین‌بار است که رییس‌جمهور یک کشور اعتمادنامه‌ی سفیر فرستاده‌شده از سوی طالبان را می‌پذیرد.

تا اکنون هیچ کشوری به‌گونه‌ی رسمی طالبان را به‌عنوان حکومت افغانستان به رسمیت نشناخته است.