Photo: via hassaneslayeh on X

حماس: پیشنهاد سه‌ مرحله‌ای برای آتش‌بس دریافت کرده‌ایم

مقام‌های حماس گفته‌اند که این گروه یک پیشنهاد جدید و سه‌ مرحله‌ای برای آتش‌بس در جنگ غزه دریافت کرده است.

رویترز گزارش داده است که یکی از مقام‌های ارشد حماس دیروز (سه‌شنبه، ۱۰ دلو) به این خبرگزاری گفته است که این گروه در حال بررسی این پیشنهاد است.

بر اساس گزارش رویترز، این پیشنهاد پس از مذاکرات پاریس با حضور رؤسای استخبارات اسرائیل، ایالات متحده، مصر و نخست‌وزیر قطر ارائه شده است.

بر اساس این پیشنهاد حماس ابتدا گروگان‌های غیرنظامی را که در هفتم اکتبر سال گذشته‌ی میلادی به غزه منتقل کرده آزاد می‌کند، سپس سربازان اسرائیلی و در مرحله‌ی آخر نیز اجساد گروگان‌های کشته‌شده را به اسرائیل تسلیم می‌کند.

مقام حماس که با رویترز صحبت کرده اشاره نکرده است که این مراحل چقدر طول می‌کشد و یا چیزی برای ادامه‌ی مرحله‌ی نهایی پیش‌بینی شده است یا خیر.

به گزارش رویترز، اسماعیل هنیه، رییس‌دفتر سیاسی حماس گفته است که برای مذاکره در مورد این پیشنهاد به قاهره می‌رود.

اما این رسانه نوشته است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تعهد خود را برای ادامه‌ی جنگ تا «پیروزی کامل» تکرار کرده است.

او گفته است که به چیزی کم‌تر از پیروزی کامل رضایت نخواهد داد و «این به معنای از بین بردن حماس، بازگرداندن همه‌ی گروگان‌های‌مان و اطمینان از این است که غزه دیگر تهدیدی برای اسرائیل نخواهد بود».

نخست‌وزیر اسرائیل تأکید کرده است که تا آن زمان هیچ اسیر فلسطینی از زندان‌های اسرائیل آزاد نخواهند شد.

حماس اما تأکید می‌کند که گروگان‌های باقی‌مانده‌ی اسرائیل را تنها در صورت توافق گسترده‌تر که شامل پایان دادن به جنگ برای همیشه باشد، آزاد خواهد کرد.

سامی ابوزهری، یکی از مقام‌های ارشد حماس گفته است که اظهارات نتانیاهو «نشان می‌دهد که او علاقه‌ای به موفقیت نشست پاریس ندارد و به زندگی زندانیان (اسرائیلی) اهمیتی نمی‌دهد».

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *