Photo: Anadolu

شورای امنیت سازمان ملل: داعش به‌طور قابل‌ توجه در میان طالبان نفوذ کرده است

تیم تحلیل و نظارت بر تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در گزارش تازه‌ی خود گفته است که شاخه‌ی خراسان گروه داعش به‌طور قابل توجهی در میان طالبان نفوذ کرده است. این تیم افزوده است که القاعده نیز با طالبان رابطه‌ی نزدیک دارد و هشت اردوگاه آموزشی در افغانستان ایجاد کرده است.

در این گزارش که به‌تازگی منتشر شده، آمده است که تمرکز بالای گروه‌های تروریستی در افغانستان، وضعیت امنیتی منطقه جنوب آسیا را تضعیف می‌کند و از میان این گروه‌ها، بزرگترین تهدید شاخه‌ی خراسان گروه داعش است.

در گزارش تیم تحلیل و نظارت شورای امنیت گفته شده که در دوره تحت پوشش این گزارش، حملات داعش با آنکه در نتیجه فشار «ضد تروریستی طالبان» کاهش یافته، اما همچنان ادامه داشته است.

به گزارش این تیم، شیعیان، سپس طالبان و در نهایت غیرنظامیان هدف حملات داعش بوده‌اند.

در این گزارش آمده است: «داعش خراسان به طور قابل توجهی در میان طالبان نفوذ کرده است، در حالی که طالبان ادعا می‌کردند که داعش خرسان را شکست داده‌اند، حملات تروریستی ادامه یافت و رهبری طالبان تا حدودی بر سر رویکردهای برخورد با این گروه (داعش) و جوامع سلفی که با آن نزدیک است، اختلاف نظر داشتند».

در گزارش شورای امنیت آمده است داعش با استقبال از غیرسلفی‌ها و تمرکز بر جذب «طالبان سرخورده» و جنگجویان خارجی، استراتژی جذب نیروی فراگیرتری را اتخاذ کرده است.

در این گزارش به افزایش جذب شهروندان تاجیکستان اشاره شده و آمده است که «خوکوماتوف شمیل» ملقب به ابو مسکین، مدیر کانال تلگرامی داعش خراسان، یکی از فعال‌ترین مبلغان و استخدام کنندگان این گروه است.

در ادامه گزارش شورای امنیت آمده است که چندین کشور عضوی سازمان ملل تأیید کردند که ثناالله غفاری با نام مستعار شهاب المهاجر، رهبر داعش خراسان هنوز هم زنده است و براساس گزارش‌ها در ولایت کنر حضور دارد.

گفته شده است که غفاری احتمالاً در حمله به مرکز آموزشی جماعت الاحرار در کنر، هدف قرار گرفته و زخمی شده است.

رابطه‌ی القاعده و طالبان

در گزارش شورای امنیت آمده است که رابطه‌ی میان طالبان و القاعده همچنان نزدیک است. این در حالی است که قطع رابطه بین دو این گروه، از جمله تعهدات طالبان به امریکا در توافق دوحه است.

به نقل از این گزارش، برخی از فرماندهان طالبان با القاعده در ایدئولوژی و شیوه عمل مشترک هستند که ریشه در تاریخ فعالیت‌های تروریستی مشترک و روابط شخصی دارد.

تیم نظارت و تحلیل شورای امنیت گفته است که بنا بر گزارش‌ها، تلاش طالبان برای محدودکردن برخی از فعالیت‌های القاعده باعث تنش بین این گروه و القاعده شده است.

با این حال، براساس‌ گزارش شورای امنیت، چهره‌های قدیمی القاعده در افغانستان به احتمال زیاد نمی‌توانند موضع‌گیری استراتژیک را برای سازمان گسترده‌تر ارائه دهند و این گروه در حال حاضر نمی‌تواند حملات پیچیده را در برد طولانی طراحی کند.

یکی از کشورهای عضو اشاره کرده است که تعداد افراد ارشد القاعده در افغانستان که دارای روابط تاریخی با این گروه هستند کمتر از ۱۲ نفر است.

ایجاد اردوگاه‌های آموزشی

در گزارش تیم تحلیل و نظارت شورای امنیت سازمان ملل آمده است که القاعده تا هشت کمپ آموزشی جدید را در افغانستان ایجاد کرده است.

براساس این گزارش، چهار کمپ آموزشی القاعده در ولایت‌های غزنی، لغمان، پروان و ارزگان و یک پایگاه جدید برای ذخیره‌سازی تسلیحات در دره پنجشیر است. گفته شده است که برخی از کمپ‌ها ممکن است موقتی باشند.

طبق گزارش شورای امینت سازمان ملل، پنج مدرسه القاعده هم در ولایت‌هی لغمان، کنر، ننگرهار، نورستان و پروان فعالیت دارند.

در این گزارش آمده است که حکیم المصری، مستقر در ولایت کنر، مسئول کمپ‌های آموزشی القاعده است و اجرای آموزش بمب‌گذاران انتحاری برای تحریک طالبان پاکستان برعهده دارد.

گفته شده است که القاعده برای تسهیل رفت و آمد بین افغانستان و جمهوری اسلامی ایران در ولایت‌های هرات، فراه و هلمند خانه‌های امن دارند و در کابل از مکان‌های امن برخوردار است. گفته می‌شود که سیف العدل، رهبر القاعده در ایران حضور دارد.

طالبان پاکستانی

در گزارش تیم تحلیل و نظارت شورای امنیت سازمان ملل آمده است که تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) بیشتر از گذشته تقویت و جسورتر شده‌اند.

به نقل از این گزارش، طالبان افغانستان در کلیت با اهداف تحریک طالبان پاکستان موافق هستند.

براساس اطلاعات گزارش شورای امنیت، طالبان، هسته اصلی القاعده و القاعده شبه‌قاره هند علاوه بر تامین تسلیحات و تجهیزات، به نیروهای تحریک طالبان پاکستان در حملات برون مرزی کمک کرده‌اند.

در این گزارش آمده است که برخی از اعضای طالبان نیز به تحریک طالبان پاکستان ملحق شدند، زیرا پیشتبانی از تی‌تی‌پی را به‌عنوان وظیفه دینی خود می‌دانند.

منابع گزارش شورای امنیت گفتند که اعضای تحریک طالبان پاکستان و خانواده‌هایشان بسته‌های کمکی منظم از طالبان دریافت می‌کنند.

طبق این گزارش، هسته اصلی القاعده و القاعده شبه قاره هند به ارائه آموزش، راهنمای ایدئولوژیک و حمایت از تحریک طالبان پاکستانی ادامه می‌دهند و حدود ۱۵ فرمانده خود را برای کمک به طالبان پاکستانی گماشته‌اند.

گفته شده است که القاعده شبه‌ قاره هند، جنگجویان طالبان پاکستانی را در حمله ماه سپتامبر ۲۰۲۳ به چترال پاکستان پیشتبانی کرده‌ است.

مقام‌های پاکستانی می‌گویند که پس از روی‌کارآمدن طالبان در افغانستان، حملات طالبان پاکستانی در پاکستان افزایش یافته است.

پاکستان نیز می‌گوید که طالبان پاکستانی و رهبری این گروه در افغانستان زیر حاکمیت طالبان حضور دارند و از این کشور حملات خود را سازماندهی می‌کند. طالبان افغانستان اما ادعای مقام‌های پاکستانی را رد می‌کنند و می‌گویند که خاک افغانستان برای هیچ کشوری تهدید نیست. این گروه تاکنون به گزارش شورای امنیت واکنش نشان نداده است.