Photo: QaharBalkhi on X

«جبهه مقاومت ملی»: پذیرش اعتمادنامه سفیر طالبان در بیجینگ حرکت ژئوپلیتیکی اسفناک است

«جبهه مقاومت ملی افغانستان» به رهبری احمد مسعود، تصمیم چین برای پذیرش اعتمادنامه‌ی سفیر طالبان را یک «حرکت ژئوپلیتیکی اسفناک» خوانده است.

این جبهه عصر امروز (چهارشنبه، ۱۱ دلو) با نشر اعلامیه‌‌ای گفته است که اقدام بیجینگ خلاف روابط تاریخی دو کشور و بی‌احترامی به استقلال، حاکمیت ملی و انتخاب‌های مردم افغانستان است.

«جبهه مقاومت ملی» همچنین گفته است: «این یک مداخله در امور داخلی ما، با منافع خودخواهانه، جهت تعقیب حوزه نفوذ علیه دشمنان جهانی چین است.»

به گفته این جبهه، پذیرش سفیر طالبان، خلاف نیاز به یک سیستم حکومت‌داری معتدل و محتاطانه در افغانستان است که به ایجاد یک ساختار سیاسی فراگیر، با رفتار سازنده سیاست داخلی و خارجی کمکی نمی‌کند.

«جبهه مقاومت ملی» اضافه کرده است که هیچ‌گونه تأیید خارجی طالبان، برای این گروه در داخل مشروعیت نخواهد داد.

شی جین پینگ، رییس‌جمهور چین دیروز اعتماد‌نامه‌ی بلال کریمی، سفیر طالبان در بیجینگ را پذیرفت.

در حال حاضر چین تنها کشوری است که اعتمادنامه‌ی سفیر طالبان را پذیرفته است.

«جبهه مقاومت ملی» همچنین به برگزاری نشست «ابتکار همکاری منطقه‌ای افغانستان» به میزبانی وزارت‌ خارجه‌ی طالبان و با حضور نمایندگان ویژه و سفیران شماری از کشورهای منطقه نیز واکنش نشان داده است.

این جبهه گفته است که «کابل در حال حاضر یک مکان ایده‌آل برای نشست‌های منطقه‌ای پیرامون افغانستان نیست و هر نشستی که در سایه طالبان نامشروع در کابل اشغال‌شده برگزار شود، از نظر مردم ما وزن قانونی ندارد.»

این جبهه گفته است که نگرانی‌های امنیتی منطقه در مورد گسترش خشونت و بی‌ثباتی از افغانستان را درک می‌کند، اما «غلبه بر این نگرانی با نادیده‌گرفتن رنج مردم ما و اجازه‌دادن به طالبان که عاملان خشونت و بی‌ثباتی هستند، به‌عنوان میزبان نشست‌های منطقه‌ای، صرف برای دست‌آوردهای ژئوپلیتیکی کوتاه مدت، شایسته نیست.»

«جبهه مقاومت ملی» گفته است: «چنین سیاستی، پیش از این بارها نتیجه معکوس داشته و صلح، امنیت و ثبات کشور ما و منطقه را به خطر انداخته است. مطمئناً باز هم نتیجه معکوس خواهد داشت.»

نشست «ابتکار همکاری منطقوی افغانستان» به میزبانی وزارت خارجه‌ی طالبان دو روز پیش در کابل برگزار شد.

این نشست اولین نشستی بود که پس از روی‌کارآمدن طالبان و با حضور نمایندگان کشورهای منطقه و همسایه‌ی افغانستان در کابل برگزار شد.

در این نشست نمایندگان کشورهای چین، روسیه، ایران، پاکستان، هند، اندونیزیا، ترکیه، قیرغیزستان و شماری دیگر کشورهای منطقه حضور داشتند.