Photo: HFAC

نظامی ارشد پیشین امریکا: هزاره‌‌ها قرن‌ها در معرض سرکوب و آزار و اذیت‌ قومی بوده‌اند

جاستین ساپ، عضو ارشد پیشین نیروهای ویژه‌ی امریکا در نشست استماعیه‌ی کمیته‌ی روابط خارجی مجلس نمایندگان این کشور گفته است که هزاره‌ها در افغانستان برای قرن‌ها در معرض سرکوب و آزار و اذیت قومی و فرقه‌ای قرار داشته‌اند.

او دیشب (چهارشنبه، ۱۱ دلو) این سخنان را با اشاره به وضعیت یک مترجم و همکار هزاره‌ی نیروهای ویژه‌ی امریکا در افغانستان موسوم به «انجنیر محمد» بیان کرده است.

این عضو ارشد پیشین نیروهای ویژه‌ی امریکا از جمله گفته است که طالبان در سال ۱۹۸۸ میلادی، زمانی‌ که کنترل شمال افغانستان را در دست گرفتند، هزاران نفر از هزاره‌ها را کشتند.

او گفته است: «این جنایات ناشی از تعصبات عمیق قومی و به‌دلیل این است که بسیاری از هزاره‌ها پیرو اسلام شیعه هستند؛ شاخه‌ی مذهبی که توسط طالبان بدعت پنداشته می‌شود.»

داستان «انجنیر محمد» و «روزی‌خان»

دگروال جاستین ساپ در نشست استماعیه‌ی کمیته‌ی روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا وضعیت دو نفر از همکاران خود را در افغانستان توضیح داده است.

او این افراد را «انجنیر محمد» متعلق به قوم هزاره و «روزی‌خان» معرفی و تأکید کرده است که به‌دلیل مسائل امنیتی، نام‌های واقعی آنان را تغییر داده است.

جاستین ساپ که از اولین افسران نیروهای ویژه‌ی امریکا بوده که به افغانستان فرستاده شده، گفته است که انجنیر محمد به‌عنوان مترجم و راهنما با آنان همکاری کرده است.

او گفته است که طالبان در اکتبر سال ۲۰۲۱ میلادی عملیاتی را در روستای محل سکونت انجنیر محمد راه‌اندازی و حکم بازداشت او را صادر کردند.

به‌گفته‌ی این نظامی پیشین امریکا، مقام‌های امنیتی طالبان در این عملیات اعضای خانواده‌‌ی محمد را بازداشت، بازجویی و لت‌وکوب‌ کردند و به آنان گفته‌اند که او به‌دلیل همکاری با نیروهای امریکایی باید اعدام شود.

این نظامی امریکایی گفته است که از سال ۲۰۲۱ تا اکنون طالبان ده‌بار بر خانه‌ی محمد هجوم برده‌اند و هربار دارایی‌های آنان را دزدیده‌ و درها و پنجره‌ها را شکستانده‌اند.

او افزوده است که طالبان به‌عنوان آخرین حمله، تهدید کرده‌اند که دختر این مترجم سابق نیروهای امریکایی را به ازدواج مقام‌های محلی خود در می‌آورند؛ مقام‌هایی که دارای دو و سه زن هستند.

دگروال جاستین ساپ گفته است که محمد مجبور شده که شب‌ هنگام موقعیت خود را تغییر دهد و از آن زمان تا اکنون خانواده‌اش را ندیده است.

جاستین ساپ همکار دیگر خود در افغانستان را به اسم «روزی‌خان» معرفی کرده که در نوامبر سال ۲۰۰۱ در شورش زندانیان القاعده کشته شده است.

او گفته است که در نوامبر سال ۲۰۲۱ و بیست سال پس از مرگ روزی‌خان، فرماندهان طالبان محل زندگی همسر و فرزندان او را پیدا کردند، خانه‌ی آنان را به مخروبه تبدیل و فرزند بزرگش را بازداشت کردند و برای چندین روز او را شکنجه و لت‌وکوب کردند.

او افزوده است که پسر بزرگ روزی‌خان پس از شکنجه توسط طالبان اکنون از آسیب جدی به کلیه‌اش و مشکلات فیزیکی و روانی رنج می‌برند.

این نظامی پیشین امریکایی گفته است که طالبان همسر و دختر روزی‌خان را نیز به ازدواج اجباری تهدید کرده‌اند.

دگروال جاستین ساپ که با شماری دیگر از نظامیان امریکایی نهادی را موسوم به «Badger Six» برای نجات همکاران افغانستانی خود راه‌اندازی کرده، گفته است که این نهاد خانواده‌ی روزی‌خان را به پاکستان منتقل کرده، اما آنان هنوز پیام‌های تهدیدآمیز از سوی طالبان دریافت می‌کنند.

او در نشست استماعیه‌ی کمیته‌ی روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا گفته است تک‌تک همکاران ما در افغانستان پس از خروج ما، تحت تهدید قرار دارند و خواستار کمک به آنان شده است.

او گفته است اگر به آنان کمک نکنیم، آنان توسط دشمنی که در شکستش در سال ۲۰۰۱ به ما کمک کرده بودند، کشته می‌شوند.