Photo: Tarciso

پولیتیکو: استخبارات امریکا بر این باور است که تهران بر گروه‌های نیابتی خود کنترل کامل ندارد

مقام‌های آگاه امریکایی گفته‌اند که استخبارات ایالات متحده تصور می‌کند که ایران کنترل کاملی بر گروه‌های نیابتی خود در خاورمیانه، از جمله مسئولان حمله به نیروهای امریکایی در هفته‌های اخیر که منجر به کشته شدن سه سرباز شد، ندارد.

نشریه‌ی پولیتیکو در گزارشی که امروز (جمعه، ۱۳ دلو) منتشر کرده، به نقل از دو مقام امریکایی این موضوع را بیان کرده است.

براساس این گزارش، نیروی قدس، شاخه‌ی سپاه پاسداران ایران، مسئول ارسال اسلحه و مستشاران نظامی و همچنین تأمین اطلاعات برای حمایت از شبه‌نظامیان در عراق و سوریه و همچنین حوثی‌ها در یمن است.

پولیتیکو به نقل از این دو مقام امریکایی نوشته است: «این گروه‌ها جاه‌طلبی‌ها و برنامه‌های مختلفی دارند که گاهی اوقات باهم هم‌پوشانی دارند، اما به نظر می‌رسد که تهران اختیار کاملی بر تصمیم‌گیری عملیاتی آن‌ها ندارد.»

طبق این گزارش، با توجه به این اطلاعات، پیش‌بینی اقدامات این گروه‌ها احتمالا دشوار خواهد شد، اما از طرفی احتمال درگیری مستقیم ایالات متحده با ایران نیز کاهش خواهد یافت. در گزارش آمده است که هر گونه نشانه‌ای مبنی بر دخالت مستقیم تهران در حملات، احتمال حملات تلافی‌جویانه‌ی امریکا علیه ایران را بیشتر می‌کند.

پولیتیکو نوشته است که عدم کنترل ایران بر حوثی‌ها و شبه‌نظامیان در عراق و سوریه، باعث سردرگمی واشنگتن در مورد چگونگی واکنش به حملات مکرر به منافع ایالات متحده در منطقه شده است. یک مقام امریکایی به این نشریه گفته است: «این شاید پیچیده‌ترین دوره‌ای است که من در این منطقه دیده‌ام.»

به نوشته‌ی پولیتیکو، ایالات متحده تا حدی ایران را مسئول دامن‌زدن به «بحران» خاورمیانه می‌داند. جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: «من آن‌ها [ایران] را مسئول می‌دانم، به این معنا که آن‌ها [ایران] سلاح‌ها را برای افرادی که این کار را انجام داده‌اند، تأمین می‌کنند.»

با این حال، سی‌بی‌اس نیوز نوشته است که امریکا به دقت در حال ارزیابی چگونگی واکنش به حملات این گروه‌ها است و اواخر روز گذشته برنامه‌ی حملات تلافی‌جویانه‌ی خود را اعلام کرده است که در آن اهدافی، از جمله پرسنل و تأسیسات ایرانی در داخل عراق و سوریه هدف قرار داده خواهد شد.

تنش در خاورمیانه پس از حمله‌ی هفتم اکتبر حماس به اسرائیل و حملات متقابل اسرائیل که تا اکنون هزاران کشته و زخمی برجای گذاشته است، شدت گرفته است. در هفته‌ها و روزهای گذشته گروه‌های مورد حمایت ایران، در حمایت از حماس، اهداف امریکایی و یا متحدان شان را هدف قرار داده‌اند.