Photo: @Menlu_RI via (X)

نماینده‌ی اتحادیه اروپا با وزیران خارجه‌ی پاکستان و اندونیزیا درباره‌ی افغانستان گفت‌وگو کرد

توماس نیکلسون، نماینده‌ی ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان در بروکسل با وزیران خارجه‌ی پاکستان و اندونیزیا درباره‌ی افغانستان گفت‌وگو کرده است.

نیکلسون شب گذشته (پنج‌شنبه، ۱۲ دلو) در ایکس نوشته است که با جلیل‌ عباس جیلانی، وزیر خارجه‌ی موقت پاکستان در مورد حمایت اتحادیه اروپا از مردم افغانستان، آموزش، توسعه اقتصادی، حکومت‌داری و امنیت در این کشور و همچنین نشست نمایندگان کشورها در امور افغانستان در دوحه صحبت کرده است.

وزارت خارجه‌ی پاکستان هم در خبرنامه‌ای کوتاهی، گفته است که جیلانی و نیکلسون در مورد تحولات منطقه، از جمله وضعیت صلح و امنیت تبادل نظر کرده‌اند.

Photo: Pakistan MFA via (X)

به‌گفته‌ی این وزارت، جیلانی بر استفاده بهینه از فرآیندهای گفت‌‌وگو برای تقویت همکاری‌های معنادار تأکید کرده است.

نماینده‌ی ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان در یک پیام جداگانه از دیدار خود با رتنو مرسودی، وزیر امور خارجه‌ی اندونیزیا نیز خبر داده است.

او نوشته است که در این دیدار نیز درباره‌ی وضعیت افغانستان، اهمیت تعامل بین‌المللی و فرصت‌های آموزشی برای همه و هدف مشترک برای کار در راستای برگزاری نشست سازنده سازمان ملل در دوحه تبادل نظر کرده‌ است.

نشست نمایندگان ویژه‌ی کشورها در امور افغانستان به میزبانی دبیرکل سازمان ملل متحد قرار است در روزهای ۱۸ و ۱۹ فبروری در دوحه برگزار شود.

هدف از برگزاری این نشست «بحث در مورد چگونگی رویکرد افزایش مشارکت بین‌المللی درباره‌ی افغانستان به‌گونه‌ی منسجم، هماهنگ و ساختارمند با در نظرگرفتن توصیه‌های ارزیابی مستقل در مورد این کشور» گفته شده است.

هنوز روشن نیست که از افغا‌نستان چه کسانی در این نشست دعوت شده‌اند، اما مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان گفته است که از این گروه برای اشتراک در این نشست دعوت شده است.

در همین حال چهره‌های سیاسی مخالف طالبان می‌گویند که تا اکنون درباره‌ی نشست دوحه با جریان‌های سیاسی مشوره نشده است.

فعالان حقوق زن و زنان معترض هم خواستار حضور پررنگ مخالفان طالبان، به‌ویژه زنان معترض در نشست دوحه هستند.