Photo: U.S. Air Force Tech. Sgt. Jack Sanders

امریکا به‌دنبال حمله علیه شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق و سوریه است

مقام‌های امریکایی از تأیید طرح‌هایی برای حمله علیه اهدافی در داخل عراق و سوریه، از جمله پرسنل و تأسیسات شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران خبر داده‌اند.

بنابر گزارش سی‌بی‌اس نیوز، این حملات پاسخی به حملات پهپادی و موشکی به نیروهای امریکایی در منطقه، از جمله حمله‌ی ۲۸ جنوری که منجر به کشته‌شدن سه نظامی امریکایی شد، خواهد بود.

لوید آستین، وزیر دفاع امریکا روز پنج‌شنبه در سخنانی در پنتاگون به خبرنگاران گفته است که ایالات متحده حملات به نیروهای امریکایی را تحمل نخواهد کرد.

آستین با اشاره به جنگ اسرائیل و حماس در نوار غزه و حملات شبه‌نظامیان حوثی یمن به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، گفته است: «این لحظه‌ی خطرناکی در خاورمیانه است. ما به تلاش خود برای جلوگیری از درگیری گسترده‌تر در منطقه ادامه خواهیم داد، اما تمام اقدامات لازم را برای دفاع از ایالات متحده، منافع و مردم خود انجام خواهیم داد.»

سی‌بی‌اس نیوز به نقل از مقام‌های امریکایی نوشته است که آب و هوا عامل مهمی در تعیین زمان حملات امریکا خواهد بود.

به نوشته‌ی این رسانه، با این‌که ایالات متحده در آب‌وهوای بد نیز قادر به انجام حملات است، اما ترجیح می‌دهد برای اجتناب از آسیب ناخواسته به غیرنظامیان، منتظر بهبود وضعیت جَوی بماند تا نسبت به اهداف دید بهتری داشته باشد.

در ۲۸ جنوری در حمله‌ی پهپادی به نیروهای امریکایی در شمال‌شرقی اردن در نزدیکی مرز سوریه، سه نظامی امریکایی کشته و حداقل ۳۴ سرباز زخمی شدند.

به‌گفته‌‌ی مقام‌های امریکایی، شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران این حمله را انجام داده‌اند. ایران می‌گوید که در این حمله نقش نداشته و شبه‌نظامیان منطقه در تصمیم شان مستقل هستند.

در پی این حمله جمهوری‌خواهان جو بایدن، رییس‌جمهور را برای واکنش قاطع تحت فشار قرار دادند.

بایدن گفته است که راهی را سنجیده تا عاملان این حمله را بدون آغاز جنگی گسترده‌تر مجازات کند.