بانک سوئیس
Getty Images

امضای موافقت‌نامه‌ی «مزایا و مصونیت» میان صندوق دارایی بانک مرکزی افغانستان و دولت سوئیس

صندوق امانی دارایی بانک مرکزی افغانستان در سوئیس با شورای فدرال سوئیس، موافقت‌نامه‌ی «مزایا و مصونیت» امضا کرده است.

با این موافقت‌نامه، شورای فدرال سوئیس اهمیت بین‌المللی صندوق امانی افغانستان را به‌ رسمیت می‌شناسد و حفاظت و نگهداری دارایی‌ آن را تضمین می‌کند.

به نقل از اعلامیه‌ی شورای فدرال سوئیس، موافقت‌نامه‌ی مورد نظر از اول ماه فبروری ۲۰۲۴ لازم الاجرا است.

شورای فدرال سوئیس گفته است که عقد این موافقت‌نامه، براساس قانون دولت میزبان انجام شده است و این امکان را فراهم می‌کند که استقلال و کارکرد صندوق امانی افغانستان تضمین و دارایی‌ آن محافظت و نگهداری شود.

صندوق امانی افغانستان در سوئیس در سپتامبر ۲۰۲۲ تأسیس شد و در آن ۳.۶ میلیارد دالر دارایی بانک مرکزی افغانستان نگهداری می‌‍شود.

این مقدار پول، نیمی از دارایی بانک مرکزی افغانستان است که پس از حاکمیت طالبان در بانکی در امریکا مسدود شد.

دولت بایدن نیمی از این پول را آزاد و آن را به بانکی در سوئیس منتقل کرد. این صندوق در حال حاضر توسط یک هیأت مدیریت می‌شود.

در اعلامیه‌ی شورای فدرال سوئیس آمده است که هیأت مدیره‌ی صندوق امانی افغانستان می‌تواند پرداخت‌های مشخصی را به نفع مردم افغانستان که نیازهای اساسی مردم این کشور برآورده کرده و به ثبات اقتصادی کشور کمک کند، اجازه دهد.

همچنین این هیأت تضمین می‌کند که وجوه فقط در صورتی به بانک مرکزی افغانستان منتقل می‌شود که این بانک بتواند استقلال خود را از نفوذ سیاسی نشان دهد. علاوه بر این، بانک مرکزی افغانستان باید تضمین کند که اقدامات مناسب را برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم اتخاذ کرده است.

از زمان تأسیس صندوق امانی افغانستان در سوئیس، تاکنون از این صندوق هیچ پرداختی به نفع مردم افغانستان نشده است.

چندی پیش بازرس ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) با نشر گزارشی گفته بود که هیچ کنترل خاصی وجود ندارد تا اطمینان حاصل شود که وجوه به سمت طالبان منحرف یا از آن سوءاستفاده نمی‌شود.