theguardian

بریتانیا: پیش از توافق با اسرائیل، می‌توانیم کشوری فلسطینی را به رسمیت بشناسیم

دیوید کامرون، وزیر امور خارجه‌ی بریتانیا می‌گوید که این کشور می‌تواند پس از آتش‌بس در غزه، بدون این‌که منتظر نتیجه‌ی مذاکرات میان اسرائیل و فلسطینی‌ها بر سر راه حل دو کشوری بماند، کشوری فلسطینی را به رسمیت بشناسد.

به گزارش گاردین، کامرون در جریان سفر روز پنج‌شنبه به لبنان با هدف کاهش تنش‌های منطقه‌ای، گفته است تا زمانی که حماس در غزه حضور دارد، این به رسمیت شناختن ممکن نیست، اما می‌تواند در حین جریان مذاکرات اسرائیل با رهبران فلسطینی، صورت بگیرد.

گاردین به نقل از کامرون نوشته است که به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین از جمله در سازمان ملل متحد از سوی بریتانیا، «نمی‌تواند در آغاز این فرآیند باشد، اما لزومی ندارد که تا پایان فرآیند به تعویق بیفتد.»

کامرون افزوده است: «کاری که ما باید انجام دهیم نشان دادن افقی روشن به مردم فلسطین به سوی آینده‌ای بهتر است، آینده‌ای برای داشتن کشور خودشان.»

او این چشم‌انداز را برای صلح و امنیت بلندمدت منطقه «حیاتی» خوانده است.

بریتانیا، امریکا و سایر کشورهای غربی از ایده‌ی تشکیل کشور مستقل فلسطین در کنار اسرائیل به عنوان راه حلی برای مناقشه منطقه حمایت کرده‌اند، اما گفته‌اند که استقلال فلسطین باید از طریق مذاکره صورت بگیرد. از سال ۲۰۰۹ تاکنون هیچ مذاکره‌ی اساسی در این خصوص صورت نگرفته است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، بارها ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی پس از جنگ را رد کرده و حتا در هفته‌های اخیر با افتخار از نقش مهم خود در ممانعت از تشکیل کشور فلسطین سخن گفته است.

براساس تحلیل گاردین، اقدام برخی از متحدان کلیدی اسرائیل برای به رسمیت شناختن کشوری فلسطینی بدون مشارکت اسرائیل می‌تواند اسرائیل را منزوی کند و رهبران آن را مجبور به مذاکره کند.

کامرون گفته است اولین گام باید «وقفه در جنگ» در غزه باشد که در نهایت به «آتش بس دائمی و پایدار» تبدیل شود.

وی به رسمیت شناختن کشوری فلسطینی را مشروط بر خروج رهبران حماس از غزه دانست و گفت نمی‌توان در منطقه‌ای که هنوز تحت کنترل مسئولین حملات مرگ‌بار هفتم اکتبر به اسرائیل است، راه‌حل دو کشوری را تعقیب کرد.

در حال حاضر، حماس ادامه‌ی حضور در غزه را به عنوان یکی از شرایط توافق آتش‌بس مطرح کرده است.

گاردین در ادامه‌ی گزارش خود به نقل از کامرون افزوده است که بریتانیا طرحی را نیز برای کاهش تنش در مرز لبنان و اسرائیل پیشنهاد کرده است، جایی که گروه شبه‌نظامی لبنانی حزب‌الله و نیروهای اسرائیلی در چهار ماه گذشته هر روز در حال تبادل آتش بوده‌اند و ترس از وقوع جنگی گسترده‌تر را برانگیخته‌اند.

او گفت که این طرح شامل آموزش بریتانیا به نیروهای ارتش لبنان برای انجام اقدامات امنیتی بیشتر در منطقه مرزی است.