Photo: Google Map

امریکا بر مواضع سپاه پاسداران و شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق و سوریه حمله کرد

فرماندهی مرکزی ارتش امریکا (سنتکام) اعلام کرده است که نیروهای قدس سپاه پاسداران ایران و گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران را در عراق و سوریه هدف حملات هوایی قرار داده‌اند.

سنتکام در اعلامیه‌ای نوشته است که این حملات حوالی ساعت ۱:۰۰ بامداد به وقت عراق و سوریه انجام شده و نیروهای ارتش ایالات متحده با هواپیماهای متعدد بر ۸۵ هدف حمله کرده‌اند.

در اعلامیه آمده است که در جریان این حملات از بمب‌افکن‌های دوربرد با مبدأ پرواز ایالات متحده و بیش از ۱۲۵ مهمات دقیق استفاده شده است.

سنتکام افزوده است که در این حملات هوایی مراکز عملیات فرماندهی و کنترل، مراکز اطلاعاتی، راکت‌ها و موشک‌ها، انبارهای هواپیماهای بدون سرنشین و تأسیسات زنجیره‌ی تأمین تدارکات و مهمات گروه‌های شبه‌نظامی و حامیان سپاه پاسداران که حملاتی را علیه نیروهای امریکایی و ائتلاف تسهیل می‌کردند، هدف قرار گرفته‌اند.

این درحالی است که در ۲۸ جنوری در حمله‌ی پهپادی به نیروهای امریکایی در شمال‌شرقی اردن در نزدیکی مرز سوریه، سه نظامی امریکایی کشته و حداقل ۳۴ سرباز زخمی شدند.

مقام‌های امریکایی گفتند که شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران این حمله را انجام داده‌اند، اما ایران نقش داشتن در این حمله را رد کرده است.

به دنبال این حمله، جمهوری‌خواهان جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا را برای واکنش قاطع تحت فشار قرار دادند. بایدن در پاسخ گفته بود که راهی را سنجیده تا عاملان این حمله را بدون آغاز جنگی گسترده‌تر مجازات کند.

از سوی هم، در چند روز اخیر مقام‌های امریکایی از تأیید طرح‌هایی برای حمله علیه اهدافی در داخل عراق و سوریه، از جمله پرسنل و تأسیسات شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران خبر داده بودند.