120 نماینده‌ی مجلس: در مصوبه‌ی نامزدوزیران دوتابعیتی تجدید نظر شود

اطلاعات روز: اختلاف نظر و جنجال‌ها در مورد نامزدوزیران دوتابعیتی در چند روز گذشته افزایش یافته و دیروز به همین دلیل، بین دو عضو مجلس درگیری فیزیکی رخ داد و خلیل صدیق، نامزد ریاست بانک مرکزی از سوی هیأت اداری مجلس نمایندگان از تالار اخراج شد. او از جمله‌ی نامزدان دوتابعیتی است.

پیش از معرفی اعضای کابینه‌ی جدید، نمایندگان مجلس با اکثریت آرا مصوبه‌‌ای را تصویب کردند که بر اساس آن، به نامزدوزیران دوتابعیتی باید رای اعتماد داده نشود. اما اکنون بیش از 120 عضو مجلس خواستار لغو این مصوبه شده و گفته‌اند، در این زمینه باید تجدید نظر شود. حال اعضای مجلس به دو دسته تقسیم شده و در این زمینه باهم جنجال دارند.

برخی از نمایندگان تأکید دارند، نامزدوزیران دو‌تابعیتی حق گرفتن رای اعتماد از مجلس را دارند و تابعیت دوگانه نمی‌تواند مانع محرومیت آنان از حقوق اساسی‌شان شود؛ اما نمایندگان مخالف می‌گویند، باید مصوبه‌ی قبلی تطبیق شود. شایعات در مورد رشوه‌‌دهی برای تغییر این مصوبه‌ بین نامزدوزیران دو‌تابعیتی و نمایندگان افزایش یافته است.

شکیبا هاشمی، نماینده‌ی قندهار در نشست دیروز مجلس گفت، با تغییر مصوبه‌ی قبلی، خانه‌ی ملت و نمایندگان مجلس بد‌نام می‌شوند. او در ادامه خواستار افشاسازی نام نمایندگان طرف‌دار تغییر مصوبه‌ی دوتابیعتی‌ها شد و افزود، در حال حاضر مردم در تماس تیلفونی با وی می‌گویند، شما هم دو هزار دالر [برای تغییر مصوبه‌ی دوتابعیتی‌ها] دریافت کرده‌اید.

پس از این اظهارات، بین او و ليلما ولى حکيمى، نماینده‌ی مردم ننگرهار در مجلس درگیری فیزیکی رخ داد و بعد، آنان به درخواست رییس مجلس از نشست این مجلس اخراج شدند. به دنبال آن، هیأت اداری مجلس گفت، هیچ تغییری در مصوبه‌ی قبلی نیامده و این تصمیم به حال خود باقی است. عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس دیروز گفت، هنوز سندی در مورد تغییر مصوبه‌ی قبلی در اختیار ما قرار نگرفته و بنابراین، نامزدان دارای تابعیت دوگانه نمی‌توانند در مجلس حضور یابند.

معرفی نامزدوزیران جدید

مجلس چندی پیش نام هفت نامزدوزیر دوتابعیتی را به ریاست جمهوری فرستاده و از اشرف غنی خواسته است که آنان را برای گرفتن رای اعتماد به این مجلس نفرستد. نظیف‌الله سالارزی، سخنگوی ریاست جمهوری دیروز در این مورد گفت، نامزدوزیران جدید به جای دوتابعیتی‌ها معرفی می‌شوند: «اشرف غنی به مصوبه‌ی مجلس نمایندگان احترام گذاشته و چهره‌های جدید را به جای نامزدوزیران دارای ‌تابعیت دوگانه معرفی می‌کند».

چند روز پیش بر اساس بررسی‌های مجلس، نورالحق علومی، نامزدوزیر وزارت داخله،‌ صلاح‌الدین ربانی، نامزدوزیر ‌وزارت خارجه، احمد سیر مهجور، نامزدوزیر وزارت عدلیه،‌ سعادت نادری، نامزدوزیر وزارت کار و امور اجتماعی، فیض‌الله کاکر، نامزدوزیر وزارت مبارزه با مواد مخدر،‌ آی سلطان خیری، نامزدوزیر وزارت اطلاعات و فرهنگ و شاه زمان میوندی، نامزدوزیر وزارت شهرسازی به دلیل تابعیت دوگانه از فهرست حذف شده‌اند.

اما مقام‌های وزارت امور خارجه‌‌‌ دیروز اعلام کرد که از جمله‌ی هفت نامزد‌وزیر دوتابعیتی، اسناد لغو تابعیت دومی دو تن آنان از سوی سفارت‌های کشورهای انگلستان و هالند در کابل به آنان رسیده است. احمد شکیب مستغنی، سخنگوی این وزارت گفت، این اسناد‌ مربوط به نورالحق علومی، نامزد‌وزیر وزارت داخله و صلاح‌الدین ربانی، نامزد‌وزیر وزارت خارجه اند.