خیالات اضطراری

جنجال وکلا روی تابعیت نامزدوزیران وارد فاز جدید شد. حالا که مسئله‌ی تابعیت رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته، حرف و حدیث‌های تازه‌ی درون این خانه‌ی منسوب به ملت شکل گرفته و انشا‌الله که بیش‌تر هم شکل گرفت. ما مردم که نه از معاملات سیاسی خبر داریم و نه هم خبر خواهیم شد، در برابر حرف‌ها و اتفاقاتی که درون این خانه شکل می‌گیرند، چاره‌ا‌ی نداریم جز این‌که به خیالات اضطراری خود پناه ببریم. اگر همین رییس مجلس که خود از جنجال‌ها و یخن‌کشک‌های درون پارلمان به ریاست این خانه رسیده، اجازه بدهد که هر روز از شروع تا ختم مجلس، خبرنگاران در آن‌جا حضور داشته باشند و به‌صورت مستقیم، جریان کار و گلاب به‌رو فعالیت‌های سیاسی این مجلس را پخش و نشر بکنند، باور کنید که بنده می‌توانم روز یک مجموعه شعر سفید بیرون بدهم و در تالار دانشگاه ابن سینا، آن را رو‌نمایی کنم.

دیروز یکی از وکیلان پارلمان می‌گفت، خانمی که به شوهر خود خیانت می‌کند، چطور می‌تواند به مملکت خدمت بکند؟ ظاهراً منظور این خانم این بود که بعضی از دولت‌خانمان این کشور که قرار است مصدر خدمت برای کشور باشند یا شوند، به شوهر خود خیانت کرده و نباید به آن‌ها اعتماد شو‌د و فرصت داده شو‌د که به کشور خدمت کنند؛ چون آن‌ها به جای خدمت، خیانت خواهند کرد. من که کنترولی بر خیالات اضطراری خود ندارم، در این خیال غرق شدم که اولاً‌ این خانم (خانم هاشمی) از کجا می‌فهمد که آن خانم (…………) به شوهرش خیانت کرده؟ وقتی پای خیانت به شوهر پیش بیاید، همه می‌دانیم منظور خیانت چیست. حالا، آیا خانم هاشمی‌ این قدر از حق دسترسی به اطلاعات برخوردار است که از همه کارهای دیگران خبر دارد؟ فکر نکنم آن خانم دیگر که متهم به خیانت به شوهرش شد، آمده باشد و به خانم هاشمی گفته باشد که من فلان روز، این کار را کردم. دوماً، احتمال دارد که مردی یا خانم دیگری اطلاعات خیانت آن خانم را به خانم هاشمی داده باشد. در این صورت، سندی هم در میان بوده؟ سوال سومی که در ذهن سرشار از بیکاری آدم خلق می‌شود، این است که آن خانم به کدام شوهرش خیانت کرده؟

در حالی که هنوز تفت تهمت خیانت به شوهر بلند بود، عبدالرووف ابراهیمی، آن رییس نستوه و آن وکیل ارشد از خانم هاشمی تقاضا می‌کند که حداقل این حرف‌ها را در مجلس نگوید، مجلس خانه‌ی ملت است. حالا خیالی که اضطراراً متوجه این رییس گرامی می‌شود، این است که خانم هاشمی در کجا بگوید که فلانی خانم به شوهرش خیانت می‌کند و مسلماً در حق مملکت هم خیانت خواهد کرد؟ در کجا بگوید؟ می‌خواهی از طریق تلویزیون بگوید؟ مگر خبر نداری که اگر از طریق تلویزیون بگوید، مجری برنامه فوراً سند می‌خواهد؟ آن وقت آیا لازم است که فلم خیانت آن خانم در حق شوهرش را نشر کنند؟ یعنی آقای ابراهیمی از این ممانعت کردن‌هایش چه می‌خواهد؟ می‌خواهد تفهیم کند که پارلمان جای جنگ و موی‌کشک و یخن‌ پاره کردن نیست؟ بابا این‌که نیاز به تفهیم ندارد. ما که شما را قبول داریم. پس مشکل چیست؟ بگذار یک نفر که به اطلاعات باکره دست یافته، آن را محض رضای خدا و ادای دین به موکلان خویش، به سمع همه برساند. وکیلان‌ که تو را رییس تعیین نکرده تا به آن‌ها تربیت آموزش بدهی. آن‌ها مملو از تربیت اند. بعد در قانون اساسی آمده که حقوق زن و مرد مساوی است. این تساوی اگر در هیچ جای کشور رعایت نمی‌شود، حداقل در پارلمان که باید رعایت شود. چرا یک نماینده‌ی مذکر حق دارد هرچه دلش خواست بگوید و یک نماینده‌ی مونث حق نداشته باشد. مگر خود رییس پارلمان هرچه دلش خواست نمی‌گوید؟

اگر این جنجال‌های درون پارلمان را به حساب بی‌تربیتی بعضی از وکلا بگذاریم، باید قبول کنیم که چیزی شبیه کتلست وجود دارد که رگ بی‌تربیتی را به جوش می‌آورد. این کتلست ممکن است دالر باشد. تجربه ثابت کرده که میزان مقاومت در برابر دالر، بسیار پایین است. به‌خصوص که در کنار دالر، مثلاً وعده بدهد که سالانه شما را 5 بورسیه به کشورهای خارج می‌دهیم تا ارج‌مندان خود و خویشاوندان خویش را برای تحصیل به خارج بفرستید یا هم وعده‌ی تصدی چوکی‌های حکومت‌های محلی را به آن‌ها بدهند. آن‌چه مهم است، همین کتلست‌هاست، نه آن بی‌تربیتی شامخ در خانه‌ی ملت.

از آن‌جایی که این کشور چیزی به‌نام پارک یا تفریح‌گاه ندارد و اگر دارد، خیلی کم و قیمت است، این نوع فعالیت‌های سیاسی برای شادی دل ملت ضروری است. مطمئنم هیچ‌کسی از جنگ در پارلمان ناراحت نمی‌شوند و به آن شبیه به چیزی به‌نام سرگرمی نگاه می‌کنند. پس عاجزانه از ریاست پارلمان و هیئت اداری این مجلس تقاضا می‌کنم که ملت را از این سرگرمی‌ها محروم نسازند. اگر هیچ کار‌ دیگری برای ملت نکرده‌اید، اشکال ندارد. معاش حلال و گوارای‌تان باد. حداقل بگذارید مردم روزانه یک سرگرمی داشته باشند و فعالیت‌های سیاسی‌تان را مشاهده بکنند.

اگر نکنید، ما هم دست به دعا می‌شویم که وکلای غزنی ریاست و هیئت اداری پارلمان را به عهده بگیرند! آن‌ها بهتر بلد اند از کنار جنجال‌ها و اتهام خیانت و در کل از کنار همه‌ی مسایل، بی‌خیال و راحت عبور کنند! دل‌تان دیگه… یا اجازه‌ی پخش مستقیم را می‌دهید، یا ما دست به دعا می‌شویم که یازده وکیل ولایت غزنی، به مقام مدیریت امور داخلی پارلمان برسند، آن وقت حق شکایت را نخواهید داشت.