. Photo by Ali Hamad apaimages

طرح حماس برای آتش‌بس در غزه؛ گروگان‌ها آزاد و نیروهای اسرائیل از غزه خارج شوند

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که حماس طرحی را برای آتش‌بس چهارونیم‌ماهه در غزه ارائه کرده که بر مبنای آن باید تمام گروگان‌ها آزاد، نیروهای اسرائیل از غزه خارج و توافقی برای پایان جنگ حاصل شود.

رویترز امروز (چهارشنبه، ۱۸ دلو) با نشر گزارشی گفته است که محتوای این طرح ابتدا توسط این خبرگزاری گزارش شد.

بر اساس گزارش این رسانه، این طرح در پاسخ به طرحی است که رؤسای استخبارات اسرائیل و امریکا تهیه کرده‌ بودند و هفته‌ی قبل توسط میانجی‌گران مصری و قطری به حماس ارائه شد.

یک منبع آگاه از جریان مذاکرات به رویترز گفته است که پیشنهاد حماس در ابتدا مستلزم آتش‌بس دائمی نیست، اما قبل از آزادی تمام گروگان‌ها باید روی پایان جنگ موافقت نهایی صورت گیرد.

یک منبع دیگر به رویترز گفته است که حماس از مصر، قطر و سایر کشورها تضمین خواسته است که آتش‌بس برقرار خواهد شد و به محض آزادی گروگان‌ها فرو نمی‌پاشد.

رویترز به نقل از سخن‌گوی دولت اسرائیل نوشته است که این کشور به‌شدت در حال بررسی این پیشنهاد است.

این رسانه نوشته است که کانال ۱۳ تلویزیون اسرائیل به نقل از یک مقام این کشور گزارش داده است که برخی از جنبه‌های این گزارش قابل قبول نیست و مقام‌های این کشور در مورد این‌که این طرح را رد کنند یا به‌دنبال اصلاح آن باشند، در حال بحث هستند‌.

رویترز همچنین گزارش داده است که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه‌ی امریکا که در پنجمین دوره‌ی سفر خود به خاورمیانه به اسرائیل رسیده، با مقام‌‌های این کشور این طرح را مورد بحث قرار داده است.

جزئیات طرح حماس

رویترز گزارش داده است که بر اساس اسنادی که این خبرگزاری مشاهده کرده، طرح حماس شامل سه مرحله است.

بر اساس این طرح، مرحله‌ی اول آتش‌بس ۴۵ روزه است و در آن تمامی گروگان‌های زن اسرائیلی، مردان زیر ۱۹ سال، افراد مسن و بیمار در ازای آزادی زنان و کودکان فلسطینی از زندان‌های اسرائیل آزاد خواهند شد.

رویترز نوشته است که در طرح حماس آمده است که در مرحله‌ی اول آتش‌بس، نیروهای اسرائیلی باید از مناطق پر جمعیت غزه خارج شوند‌.

بر اساس گزارش رویترز، مرحله‌ی‌ دوم طرح آتش‌بس حماس شامل آزادی گروگان‌های باقی‌مانده‌ی مرد و خروج کامل نیروهای اسرائیلی از غزه می‌شود‌.

حماس در طرح خود گفته است که مرحله‌ی دوم آتش‌بس تا زمان به نتیجه رسیدن «مذاکرات غیرمستقیم درباره‌ی الزامات مورد نیاز برای پایان دادن به عملیات نظامی متقابل و بازگشت به آرامش کامل» اجرایی نخواهد شد.

مطابق این طرح در مرحله‌ی سوم د‌‌و‌ طرف اجساد کشته‌شدگان را مبادله خواهند کرد.

جنگ کنونی میان اسرائیل و حماس مرگ‌بارترین جنگ میان دو طرف از سال ۱۹۴۸ میلادی بوده است.

بر اساس آمار وزارت صحت غزه، بر اثر حملات اسرائیل بر نوار غزه تا اکنون بیش از ۲۷ هزار و ۵۸۵ فلسطینی کشته شده‌اند.

بر اساس گزارش رویترز، بیم آن می‌رود که هزاران نفر فلسطینی در زیر آوارها مدفون شده باشند.

بر اثر حملات حماس بر شهرهای اسرائیل در هفتم اکتبر سال گذشته‌ی میلادی نیز هزار و ۲۰۰ نفر کشته شدند و این گروه ۲۰۰ نفر دیگر را گروگان گرفت که حدود ۱۳۶ نفر آنان هنوز آزاد نشده‌اند.

دو طرف در جریان این جنگ تنها روی آتش‌‌بس موقت هفت روز توافق کردند و پس از آن حملات خود را از سر گرفتند.