Photo by Susan A. Merkner

سنای امریکا لایحه‌ی ‌۱۱۸ میلیارد دالری کمک به اوکراین، اسرائیل و تقویت مرزها را تأیید نکرد

مجلس سنای امریکا مانع تصویب لایحه‌ی دوحزبی امنیت مرزی و کمک‌های خارجی دولت بایدن شد.

در مجلس سنای امریکا، هر لایحه برای تصویب حداقل باید ۶۰ رأی بگیرد؛ اما لایحه‌ی یادشده با ۴۹ رأی موافق در برابر ۵۰ رأی مخالف، نتوانست شرط لازم برای آغاز بحث را بدست آورد.

به گزارش گاردین، اکثر جمهوری‌خواهان این لایحه را برای مقابله با مشکلات مرزی ایالات متحده و مکزیک زیر سؤال بردند. پنج دموکرات‌ نیز به‌دلیل نگرانی از شدت اقدامات امنیتی مرزی و افزایش بودجه برای ارتش اسرائیل در بحبوحه‌ی جنگ در غزه، به عدم پیش‌برد این لایحه رأی دادند.

پس از مخالفت با بخش اقدامات مرزی لایحه، سنای امریکا تلاش کرد بسته‌ی کمک خارجی که فقط شامل بودجه برای متحدان ایالات متحده می‌شود را مستقلا بررسی کند.

گاردین در ادامه گزارش داده است که پس از بحث‌های فراوان پیرامون این لایحه‌، سرانجام عصر چهارشنبه از جمع ۱۰۰ سناتور، تنها ۵۸ سناتور با آن موافقت کردند. در نتیجه، در حال حاضر این لایحه شرط لازم برای بررسی در مجلس سنا را ندارد.

چاک شومر، رهبر اکثریت سنا عصر چهارشنبه گفته است که روز پنج‌شنبه برای رأی‌گیری مجدد در مورد این لایحه جلسه تشکیل خواهد شد.

لایحه‌ی ۱۱۸ میلیارد دالری شامل قوانینی است که بر اساس آن رییس‌جمهور می‌تواند روزانه مرزها را پس از عبور تعداد معینی پناه‌جو ببندد و در عین حال روند بررسی پناهندگی را تسریع کند.

در این لایحه همچنین ۶۰ میلیارد دالر کمک نظامی برای اوکراین، ۱۴ میلیارد دالر کمک امنیتی برای اسرائیل و ۱۰ میلیارد دالر کمک بشردوستانه برای غیرنظامیان آسیب‌دیده از جنگ در اوکراین، غزه و کرانه باختری در نظر گرفته شده است.

جمهوری‌خواهان پیش از این موافقت با هرگونه لایحه‌ی مربوط به کمک‌های خارجی را منوط به تشدید اقدامات مرزی در مرز ایالات متحده و مکزیک کرده بودند.