Photo: Gage Skidmore

انتقاد تند بایدن از حملات اسرائیل به غزه؛ «بیش از حد بوده است»

جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا از حملات اسرائیل به نوار غزه که بیش از ۲۷ هزار کشته برجای گذاشته است، به تندی انتقاد کرده و آن را «بیش از حد» توصیف کرده است.

به گزارش صدای امریکا، آقای بایدن دیروز (پنج‌شنبه، ۱۹ دلو) در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید از عملیات نظامی اسرائیل به نوار غزه انتقاد کرده است.

آقای بایدن در پاسخ به سئوال یک خبرنگار گفته است: «همان‌طور که می‌دانید، من به این باور هستم که نحوه‌ی پاسخ در غزه، در نوارغزه، بیش از حد بوده است.»

رییس‌جمهور امریکا گفته است که برای برقراری آتش‌بس موقت در غزه در ازای آزادی گروگان‌های اسرائیلی و زندانیان فلسطینی، تلاش جدی به خرج داده است.

این انتقاد در حالی مطرح شده است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز چهارشنبه پیشنهاد حماس برای آتش‌بس را «توهم‌آمیز» خواند و رد کرد و به ارتش کشور خود دستور داد که عملیات نظامی ورود به رفح و خان یونس را آغاز کند.

در پی صدور این دستور، کاخ سفید به اسرائیل هشدار داد که از عملیات در رفح در امتداد مرز با مصر، خودداری کند.

براساس گزارش صدای امریکا، در منطقه‌ی رفح بیش از نیمی از جمعیت ۲.۲ میلیونی غزه، پناه گرفته‌اند.

جان کربی، سخن‌گوی شورای امنیت امریکا با اشاره به این موضوع، عملیات نظامی در رفح را «فاجعه‌بار» توصیف‌ کرده است.

او افزوده است که در صورت عدم حفاظت از غیرنظامیان به مقیاسی که تا اکنون در غزه رخ داده، این عملیات نظامی «چیزی نیست که ما از آن حمایت کنیم».

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز نسبت به وقوع یک «تراژدی عظیم» هشدار داده و گفته است فلسطینی‌ها در رفح جمع شده‌اند و «جایی برای رفتن ندارند».