استانکزی: تعامل ایران و طالبان چشم‌گیر و قابل توجه بوده است

عباس استانکزی، معاون سیاسی وزارت خارجه‌ی طالبان می‌گوید که در بیش از دوونیم سال اخیر تعامل ایران با این گروه در عرصه‌های مختلف «چشم‌گیر و قابل توجه» بوده است.

آقای استانکزی که امروز (یک‌شنبه، ۲۲ دلو) در مراسم گرامیداشت از چهل‌وپنجمین سال پیروزی «انقلاب اسلامی ایران» صحبت می‌کرد، گفت که دو طرف بر اساس اصل «حسن‌‌نیت» و «حسن‌همجواری» به‌سوی اعتمادسازی متقابل حرکت کرده‌اند.

معاون سیاسی وزارت خارجه‌ی طالبان گفت که دو طرف «به این نگرش رسیده‌اند که باید برای دستیابی و‌ اصول منافع مردم دو کشور، با نگاه برد-برد باهم تعامل داشته باشند».

او افزود: «پس‌زمینه‌های مشترک تاریخی، دینی، فرهنگی و زبانی میان دو کشور سبب می‌گردد تا روابط فی مابین از قبل گسترش و تقویت یابد.»

در این مراسم حسن کاظمی قمی، نماینده‌ی ویژه و سرپرست سفارت ایران در کابل نیز گفت که این کشور برای همکاری با طالبان طرح تأسیس «گروه تماس منطقه‌ای» را پیشنهاد نمود که اولین جلسه‌ی آن در کابل برگزار شد.

ایران و طالبان در بیش از دو سال اخیر تعامل و روابط گسترده‌ای باهم داشته‌اند.

ایران سفارت افغانستان در تهران و قنسولگری کشور در مشهد را به طالبان واگذار کرده و بارها میزبان مقام‌های ارشد این گروه بوده است.

علاوه بر این، مقام‌های مختلف ایران به کابل سفر کرده‌اند و با مقام‌های طالبان در زمینه‌های مختلف، از جمله بخش قضایی گفت‌وگو کرده‌اند.

با وجود این، روابط دو طرف با چالش‌هایی در زمینه‌ی مسائل مرزی و حق‌آبه‌ی ایران از رود هلمند نیز به همراه بوده است.