طالبان در سمنگان یک خبرنگار محلی را بازداشت کرده‌اند

مرکز خبرنگاران افغانستان از بازداشت سیف‌الله کریمی، خبرنگار خبرگزاری پژواک در ولایت سمنگان خبر داده است.

یک منبع در سمنگان به مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که سیف‌الله کریمی صبح روز شنبه (۲۱ دلو) به دفتر والی طالبان احضار شده و از آن زمان تا اکنون از سرنوشت او خبری در دست نیست.

به‌گفته‌ی منبع، کریمی اخیرا در پیوند به اعتراض مالکان رستورانت‌ها و هتل‌های سمنگان به افزایش مالیات، درخواست مصاحبه با بشیراحمد نعمانی، مستوفی طالبان در این ولایت را کرده بود، اما مستوفی از مصاحبه خودداری می‌کند و موضوع را به عبدالاحد فضلی، والی طالبان گزارش می‌دهد که در پی آن والی، کریمی را احضار می‌کند.

منبع افزوده است که کریمی روز چهارشنبه (۱۸ دلو) به دفتر والی طالبان می‌رود، اما منشی او می‌گوید که والی نیست و مسأله حل شده است؛ اما با این هم این خبرنگار روز شنبه دوباره احضار شده و از سرنوشت‌اش خبری نیست.

یک منبع دیگر به مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که در دفتر والی با سیف‌الله کریمی با خشونت رفتار شده است و یکی از محافظان والی با سیلی به صورت او زده است.

مرکز خبرنگاران گفته است که سیف‌الله کریمی از حدود هفت ماه پیش به‌عنوان خبرنگار محلی خبرگزاری پژواک کار می‌کرد.

این مرکز با ابراز نگرانی جدی درباره‌‎ی بازداشت سیف‌الله کریمی، از اداره‌ی محلی طالبان در سمنگان خواسته است این خبرنگار را هرچه زودتر و بدون قیدوشرط آزاد کند.

مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که بر اساس قانون رسانه‌های همگانی که طالبان نیز آن را پذیرفته، خبرنگاران در انجام کارهای حرفه‌ای خود آزاد هستند و نباید در کار آنان محدودیت خلق شود.

به‌گفته‌ی مرکز خبرنگاران، بر مبنای قانون رسانه‌های همگانی، شکایات از خبرنگاران و رسانه‌ها باید از طریق کمیسیون رسیدگی به شکایات و تخطی‌های رسانه‌ای پی‌گیری شود، اما این کمیسیون در عمل به حاشیه رفته است و روند بازداشت‌های غیرقانونی خبرنگاران همچنان ادامه دارد.

مرکز خبرنگاران افغانستان می‌گوید که در سال ۲۰۲۳ میلادی ۱۶۸ مورد نقض حقوق خبرنگاران، از جمله ۱۶ مورد بازداشت را ثبت کرده که از این میان دو نفر همچنان در زندان به‌سر می‌برند.

به‌گفته‌ی مرکز خبرنگاران، این دو نفر امین‌الله عالمی، صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول رادیو ممتاز در فاریاب و سلطان‌علی جوادی، مدیرمسئول رادیو نسیم در ولایت دایکندی هستند که هر دو از سوی دادگاه طالبان به یک سال زندان محکوم شده‌اند.