Photo: APA / Wafa

کانادا، استرالیا و نیوزیلند خواستار آتش‌بس فوری در غزه شدند

رهبران کانادا، استرالیا و نیوزلند امروز (پنج‌شنبه، ۲۶ دلو) در بیانیه‌ی مشترک خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه در غزه شدند.

به گزارش رویترز، در بیانیه‌ی نخست‌وزیران سه کشور آمده است: «ما به‌شدت نگران نشانه‌هایی هستیم که اسرائیل در حال برنامه‌ریزی برای حمله‌ی زمینی به رفح است. عملیات نظامی در رفح فاجعه‌بار خواهد بود. آتش‌بس فوری بشردوستانه ضروری است.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز چهارشنبه گفت که اسرائیل به حمله علیه حماس در رفح، آخرین پناهگاه آوارگان فلسطینی در جنوب غزه، پس از تخلیه‌ی غیرنظامیان از این منطقه ادامه خواهد داد.

او امکان هرگونه آتش‌بس «یک‌طرفه» را نیز رد کرد و افزود که حماس باید سلاح‌های خود را تحویل دهد و فورا همه‌ی گروگان‌های باقی‌مانده را آزاد کند.

رهبران کانادا، استرالیا و نیوزلند همچنین با اشاره به حکمی که دادگاه بین‌المللی دادگستری در جنوری در مورد پرونده‌ی نسل‌کشی افریقای جنوبی صادر کرد، افزودند اسرائیل موظف به محافظت از غیرنظامیان و ارائه‌ی خدمات اولیه و کمک‌های بشردوستانه‌ی ضروری است.

در این بیانیه آمده است: «حمایت از غیرنظامیان بر اساس قوانین بشردوستانه‌ی بین‌المللی ضروری است. غیرنظامیان فلسطینی نمی‌توانند بهای شکست حماس را بپردازند.»

حمله‌ی اسرائیل به رفح به‌دلیل نگرانی‌ها از تلفات غیرنظامیان، با انتقادات گسترده‌ی بین‌المللی مواجه شده است. با این هم اسرائیل از تصمیم خود تا اکنون عقب‌نشینی نکرده است.