Photo: UN News

عفو بین‌الملل: نشست دوحه به معافیت از مجازات نقض حقوق‌‌بشر در زیر حاکمیت طالبان پایان دهد

سازمان عفو بین‌الملل در آستانه‌ی برگزاری دومین نشست نمایندگان کشورها در امور افغانستان به میزبانی سازمان ملل متحد در دوحه، از این نشست خواسته است که به معافیت از مجازات نقض حقوق‌‌بشر در زیر حاکمیت طالبان پایان دهد.

دپروس موچنا، از مدیران ارشد سازمان عفو بین‌الملل امروز (جمعه، ۲۷ دلو) گفته است که این نشست «یک فرصت مهم برای اقدام هماهنگ و متحد برای حمایت از حقوق همه‌ی مردم افغانستان، به‌ویژه زنان و دختران است».

او افزوده است که در این نشست «فرهنگ معافیت از مجازات که به نقض شدید حقوق‌بشر توسط طالبان کمک می‌کند، باید فوراً مورد توجه قرار گیرد».

این مقام سازمان عفو بین‌الملل گفته است که طالبان نشان داده‌اند که تعهدات افغا‌نستان تحت قوانین بین‌المللی را نادیده می‌گیرند و آزادی بیان، اجتماعات مسالمت‌آمیز، تجمعات و دسترسی به عدالت را به شدت محدود کرده‌اند.

به‌گفته‌ی این مقام سازمان عفو بین‌الملل طالبان محدودیت‌های تبعیض‌آمیز بر حقوق زنان و دختران را به هدف حذف کامل آن‌ها از عرصه‌ی عمومی در ماه‌های اخیر تشدید کرده است.

آقای موچنا گفته است که جامعه‌ی بین‌المللی نمی‌تواند به رویکرد «معمولی» در قبال وضعیت حقوق‌‌بشر در افغانستان ادامه دهد.

او افزوده است: «در دوحه، دبیرکل سازمان ملل متحد، مقامات ارشد سازمان ملل متحد و همه فرستادگان ویژه شرکت‌کننده در نشست از منطقه و فراتر از آن باید اصرار داشته باشند که طالبان فورا تمام محدودیت‌های محدودکننده حقوق زنان و دختران را لغو کرده و همه کسانی را که خودسرانه دستگیر و به طور غیرقانونی بازداشت شده‌اند آزاد کنند.»

دومین نشست نمایندگان ویژه کشورها در امور افغانستان قرار است روزهای یک‌شنبه و دوشنبه‌ی هفته‌ی آینده به میزبانی دبیرکل سازمان ملل متحد در دوحه، پایتخت قطر برگزار شود.

در این نشست مورد تعامل منسجم‌تر و سازمان‌یافته‌تر جامعه‌ی جهانی با افغانستانِ بحث می‌‌شود و نمایندگان ویژه کشورها پیشنهادات گزارش «ارزیابی مستقل افغانستان» را بررسی و در مورد تعیین نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان رایزنی می‌کنند.

سازمان عفو بین‌الملل و نُه سازمان دیگر در هفتم ماه جاری میلادی در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد، از او خواستند تا اطمینان حاصل کند که جامعه‌ی مدنی افغانستان، از جمله زنان مدافع حقوق‌بشر، در نشست دوحه مشارکت کامل دارند و حقوق زنان در همه بحث‌ها نقش محوری دارد.