Photo: Evgeny Feldman

مرگ مرموز ناوالنی؛ انگشت اتهام رهبران غربی به‌سوی پوتین

در پی اعلام مرگ ناگهانی الکسی ناوالنی، منتقد سرشناس‌ ولادیمیر پویتن، رییس‌جمهور روسیه بسیاری از مقام‌های غربی انگشت اتهام را به سمت کرملین نشانه رفتند.

ناوالنی ۴۷ ساله، دیروز (جمعه، ۲۷ دلو) در زندانی در منطقه‌ی «یامالو-ننتس»، جایی که دوران ۱۹ ساله‌ی محکومیت خود را در آن سپری می‌کرد، درگذشت.

به گزارش مقام‌های این زندان، او هنگام پیاده‌روی ناگهانی از هوش رفت و تلاش تیم درمانی برای به هوش آوردن وی بی‌نتیجه ماند.

بر اساس گزارش رویترز، جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده مرگ وی را «شواهد بیشتری بر قساوت پوتین» خوانده و گفته است: «اشتباه نکنید، پوتین مسئول مرگ ناوالنی است.»

همسر ناوالنی، یولیا ناوالنایا در مونیخ گفته است: «نمی‌دانم این خبر وحشتناک را باور کنم یا نه. اما اگر درست باشد، می‌خواهم پوتین، کارکنانش، دوستانش و دولتش بدانند به‌خاطر کاری که با کشور ما، خانواده‌ی من و شوهرم کرده‌اند مجازات خواهند شد، بدست عدالت سپرده خواهند شد و آن روز خیلی زود فرا خواهد رسید.»

به نقل از روزنامه‌ی روسی «نوایا گازتا»، لیودمیلا ناوالنایا، مادر ناوالنی هم گفته است: «من نمی‌خواهم هیچ پیام تسلیتی بشنوم. ما او را در ۱۲ فبروری در زندان دیدیم. او سر حال، سالم و شاد بود.»

در ادامه‌ی واکنش‌های رهبران غربی، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه‌ی امریکا گفته است که روسیه مسئول مرگ ناوالنی است.

او گفته است: «ترس از یک مرد تنها حاکی از ضعف و پوسیدگی قلب سیستمی است که پوتین ساخته است.»

چارلز میشل، رییس شورای اروپا در ایکس نوشته است: «اتحادیه اروپا رژیم روسیه را تنها مسئول این مرگ غم‌انگیز می‌داند.»

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین گفته است: «مشخص است که پوتین در پس پرده‌ی قتل ناوالنی بوده است.»

امانوئل ماکرون، رییس‌جمهور فرانسه گفته است: «در روسیه امروزی، ارواح آزاد به گولاگ (اردوگاه اجباری شوروی) تبعید و به اعدام محکوم می‌شوند.»

اولاف شولز، نخست‌وزیر آلمان با اشاره به ملاقات با ناوالنی در آلمان از شجاعت او تمجید کرده و گفته است: «او احتمالا اکنون هزینه‌ی این شجاعت را با جان خود پرداخته است.»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است که از مرگ ناوالنی شوکه شده و خواستار «تحقیق کامل، معتبر و شفاف» شد.

دمیتری پسکوف، سخن‌گوی مطبوعاتی پوتین با عصبانیت به این واکنش‌ها پاسخ داده است و اظهارات رهبران غربی را «کاملا ظالمانه و غیرقابل قبول» خوانده است.

کرملین پس از انتشار خبر مرگ ناوالنی گفته است که اطلاعی درباره‌ی نحوه‌ی مرگ وی ندارد.

کمیته‌ی تحقیق روسیه اعلام کرده است که تحقیقات در مورد مرگ وی را آغاز کرده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *