نشست دوحه

نمایندگان ایران، چین، پاکستان و روسیه قبل از آغاز‌ نشست دوحه گفت‌وگو کرده‌اند

حسن کاظمی قمی، نماینده‌ی ویژه و سرپرست سفارت ایران در کابل می‌گوید که پیش از آغاز نشست دوحه، با نمایندگان ویژه‌ی چین، پاکستان و روسیه «نشست مهمی» داشته است.

آقای قمی بعدازظهر امروز (یک‌شنبه، ۲۹ دلو) در ایکس نوشته است که در این نشست «پس از دیدار ماه گذشته در کابل، وضعیت را قبل از جلسه‌ی دوحه مرور کردیم».

نماینده‌ی ویژه ایران افزوده است: «مسأله‌ی مشترک؛ مردم افغانستان، امنیت جمعی و فرآیندی است که بتواند امنیت، ثبات و همچنین رفاه مردم را تضمین کند.»

او گفته است که «کمیته‌ی تماس منطقه‌ای» در این نشست فرآیند مهم و اثرگذار است.

ایران می‌گوید که «کمیته‌ی تماس منطقه‌ای» را برای هماهنگی کشورهای منطقه در مورد مسأله‌ی افغانستان ایجاد کرده است و اگر مسیر این کمیته از سوی سایر کشورها نیز دنبال شود، منجر به ثبات افغانستان می‌شود.

نماینده‌ی ایران نشستی را که چندی قبل با عنوان «نشست ابتکار همکاری منطقوی افغانستان» به میزبانی وزارت‌ خارجه‌ی طالبان و اشتراک نمایندگان کشورهای مختلف منطقه در کابل برگزار شد، اولین نشست گروه‌ تماس منطقه‌ای می‌داند.

پیش از این ضمیر کابلوف، نماينده‌ی ویژه روسیه برای افغانستان نیز گفته بود که در نشست دوحه شرکای کشورش را به سمت مسیر رفتار درست هدایت می‌کند.

دومین نشست نمایندگان ویژه‌ی کشورها در امور افغانستان به میزبانی دبیرکل سازمان ملل متحد عصر امروز به وقت محلی در دوحه برگزار می‌شود.

نماینده‌ی ویژه ایران در یک پست جداگانه در ایکس نوشته است که تمرکز این نشست چنین است: «تصمیم جمعی برای روندهای بین‌المللی مبتنی بر مشورت همه‌جانبه و غیرتحمیلی باشد، اولویت‌های موضوعی افغانستان در نظر باشد، تصمیمات مبتنی بر منافع متقابل و مشروع افغانستان، همسایگان، منطقه و محیط بین‌الملل باشد.»

طالبان به‌دلیل پذیرفته‌نشدن شرط‌های این گروه از سوی سازمان ملل متحد، در این نشست اشتراک نکرده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، سه زن و یک مرد به نمایندگی از زنان و جامعه‌ی مدنی افغانستان در این نشست حضور دارند.