Photo: UN

پایان نشست دوحه؛ گوترش: برای تعیین نماینده‌ی ویژه مشوره می‌کنم

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در پایان دومین نشست نمایندگان ویژه‌ی کشورها در امور افغانستان در دوحه گفت که مشوره‌ها برای تعیین نماینده‌ی ویژه برای افغانستان را فورا آغاز می‌کند.

آقای‌ گوترش که عصر امروز (دوشنبه، ۳۰ دلو) در یک کنفرانس خبری صحبت می‌کرد، دومین نشست دوحه را «سازنده» توصیف کرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که در نشست دوحه توافق شد که نماینده‌ی ویژه با «مشوره‌های عمیق» با اعضای سازمان ملل متحد، حکومت سرپرست طالبان و سایر اعضای جامعه‌ی افغانستان تعیین شود.

او افزود که تصمیم گرفته شد تا مجموعه‌ای از مشوره‌ها را آغاز کنم و شرایط را برای تعیین نماینده‌ی ویژه که نه تنها وظیفه‌ی هماهنگی تعامل جامعه‌ی جهانی را به عهده داشته باشد، بلکه بتواند به‌صورت مؤثر با طالبان کار بکند، بررسی کنم.

تعیین یک نماینده‌ی ویژه از سوی سازمان ملل متحد برای افغانستان در گزارش «ارزیابی مستقل افغانستان» پیشنهاد شده بود.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در قطع‌نامه‌ی ۲۷۲۳ این موضوع را تأیید کرده بود و از نمایندگان ویژه‌ی کشورها در امور افغانستان خواسته بود که در این مورد در دومین نشست خود در دوحه رایزنی کنند.

اجماع روی مسائل کلیدی

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که نمایندگان ویژه‌ی کشورها در امور افغانستان در دومین نشست خود، در مورد مسائل کلیدی راجع به افغانستان اجماع داشتند.

آقای گوترش گفت که نمایندگان ویژه‌ی کشورها با پیشنهادهای «ارزیابی مستقل افغانستان» در مورد مبارزه با تروریسم در افغانستان، تشکیل حکومت فراگیر و رعایت حقوق‌ بشر موافق بودند.

او افزود که ما افغا‌نستانی را می‌خواهیم که با خودش و همسایه‌هایش در صلح باشد و بتواند تعهدات بین‌المللی یک کشور مستقل و دارای حق حاکمیت را دوباره برآورده کند.

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت اما جامعه‌ی بین‌المللی فکر می‌کند که طالبان به هیچ کدام از نگرانی‌هایش پاسخ نداده‌اند و طالبان فکر می‌کنند که پاسخ به این نگرانی‌ها وظیفه‌ی این گروه نیست‌.

آقای گوترش گفت که این مسأله یک بن‌بست را به‌وجود آورده است و ما برای شکستن این بن‌بست نیاز به «نقشه راه»ی داریم که هردو طرف بتوانند به سمت یک مسیر رو به جلو و مثبت حرکت کنند.

دبیرکل سازمان ملل متحد بر تشکیل حکومت فراگیر با حضور نمایندگان اقوام پشتون، تاجیک، هزاره، ازبیک‌ و سایر اقوام افغانستان تأکید کرد و گفت که چنین حکومتی هنوز تشکیل نشده است.

او همچنین گفت که در وضعیت حقوق‌‌ بشر و مبارزه با تروریسم در افغانستان، پیشرفتی حاصل نشده است و افزود که وضعیت برای زنان در این اواخر «وخیم‌تر» شده است.

دبیرکل سازمان ملل متحد به عدم اشتراک طالبان نیز اشاره کرد و گفت که نامه‌ای از این گروه دریافت کرده بود که در آن شرایطی مطرح شده بود که «غیرقابل قبول» بود.

او‌ گفت: «این شرایط قبل از هر چیز حق گفت‌وگو با دیگر نمایندگان جامعه‌ی افغانستان را از ما سلب می‌کرد و رفتاری را می‌طلبید که می‌توانم بگویم تا حد زیادی شبیه به به رسمیت‌شناختن باشد.»

آقای گوترش گفت که عدم اشتراک طالبان به نشست دوحه «صدمه» نزد و این نشست بسیار مفید بود.

سومین نشست نمایندگان ویژه

دبیرکل سازمان ملل متحد در کنفرانس خبری امروز خود گفت که سومین نشست نمایندگان ویژه‌ی کشورها در امور افغانستان نیز در آینده‌ برگزار خواهد شد.

آقای گوترش گفت که سومین نشست نیز با همین ساختار اما با محتوا و در سطح متفاوت برگزار خواهد شد و ابراز امیدواری کرد که طالبان در این نشست اشتراک کنند.

دومین نشست نمایندگان ویژه‌ی کشورها در امور افغانستان با اشتراک نمایندگان ۲۵ کشور دیروز در دوحه آغاز شده بود و امروز نیز ادامه داشت.

در این نشست پنج نفر به نمایندگی از زنان و جامعه‌ی‌ مدنی افغانستان حضور داشتند و از گروه‌های سیاسی و نظامی مخالف طالبان برای شرکت دعوت نشده بود.

اولین نشست نمایندگان ویژه‌ی کشورها در امور افغانستان به میزبانی دبیرکل سازمان ملل متحد در ماه می سال گذشته‌ی میلادی در دوحه برگزار شده بود و در آن از طالبان دعوت نشده بود.

این نشست‌ها بر اساس دستور شورای امنیت سازمان ملل متحد و برای اتخاذ رویکرد هماهنگ‌تر، منسجم‌تر و ساختارمند‌تر در تعامل با افغانستان تحت کنترل طالبان برگزار می‌شوند.