توماس نیکلاسن، نماینده اتحادیه اروپا

نماینده‌ی ویژه اتحادیه اروپا: در نشست دوحه تعهد قوی به افغانستان و مردمش را دریافتم

توماس نیکلسون، نماينده‌ی ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان می‌گوید که در دومین نشست نمایندگان ویژه‌ی کشورها در امور افغانستان به میزبانی دبیرکل سازمان ملل متحد، تعهد قوی نمایندگان کشورها به این کشور و مردمش را دریافته است.

آقای نیکلسون امروز (چهارشنبه، ۲ حوت) در ایکس نوشته است که در این نشست همچنین آرزوی مشارکت و حمایت از افغانستانی را که در صلح با خود، منطقه و جامعه‌‌ی بین‌المللی باشد و در آن حقوق‌ همه‌ی شهروندان، از جمله حقوق سیاسی آنان رعایت و احترام شود، دریافت کرده است.

نماينده‌ی ویژه اتحادیه اروپا گفته است که در این نشست اکثریت قریب به اتفاق، از جمله کشورهای دارای اکثریت مسلمان و اتحادیه اروپا بر رعایت حقوق زنان و دختران از حق تحصیل و کار به‌عنوان اولویت‌های کلیدی از منظر حقوق‌ بشر، دین اسلام و توسعه‌ی اقتصادی و اجتماعی تأکید کردند و مطالبات شهروندان افغانستان را بازتاب دادند.

آقای نیکلسون افزوده است که از عدم اشتراک طالبان در این نشست متأسف است و گفته است اما گروه طالبان دریافت که تبادل نظر با زنان و مردان افغا‌نستان، ظرافت و دقت را در درک ما از یک وضعیت پیچیده منعکس می‌کند.

او گفته است که بسیاری از نمایندگان ویژه‌ی کشورها به تلاش‌های طالبان برای مبارزه با داعش اشاره کردند، اما در عین حال نگرانی‌های جدی خود را در مورد ادامه‌ی حضور و فعالیت دیگر سازمان‌های تروریستی در داخل افغانستان به‌عنوان تهدیدی برای منطقه و جهان ابراز کردند.

آقای نیکلسون از ادامه‌ی این نشست‌ها استقبال کرده و گفته است از تعهد قوی دبیرکل سازمان ملل متحد به افغانستان و برای نهایی‌کردن رایزنی‌هایی که تا اکنون انجام شده به هدف تعیین یک نماینده‌ی ویژه برای افغانستان عمیقا احترام می‌گذارد.

نماینده‌ی ویژه اتحادیه اروپا گفته است که یک نماینده‌ی ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان باید بتواند بین نمایندگان ویژه‌ی کشورها در امور این کشور هماهنگی کند، با همه‌ی طرف‌ها ارتباط برقرار کند و روندی را بر اساس یک نقشه راه که هنوز توافق نشده، رهبری کند.

آقای نیکلسون گفته است که پس از ۴۵ سال جنگ در افغانستان، روابط خوب این کشور با همسایه‌های آن «ضروری» است.

او افزوده است: «من از قصد اعلام‌شده‌ی منطقه برای تعامل [با طالبان] استقبال می‌کنم و آرزوی آنان برای تدوام حمایت از دیگران را خاطرنشان می‌کنم که یک فرآیند به رهبری سازمان ملل متحد باید مکمل فرمت‌های منطقه‌‌ای باشد، نه جایگزین آن.»

نماینده‌ی ویژه اتحادیه اروپا گفته است: «در نهایت، آینده‌ی افغانستان و نحوه‌ی برخورد این کشور با گذشته‌اش باید توسط مردم افغانستان با همه‌ی تنوع آن مورد بحث، مناقشه و تصمیم‌گیری قرار گیرد. سایر کشورها و سازمان‌ها در بهترین حالت می‌توانند حمایت کنند. ما به افغان‌های بیشتری در اتاق [گفت‌وگو] نیاز داریم.»

دومین نشست نمایندگان ویژه‌ی کشورها در امور افغانستان در روزهای یک‌شنبه و دوشنبه هفته‌ی جاری در دوحه برگزار شد‌.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد که میزبان این نشست بود، پس از پایان آن در یک کنفرانس خبری حاضر شد و این نشست را «سازنده» توصیف کرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که نمایندگان ویژه‌ی کشورها در مورد مسائل کلیدی راجع به افغانستان اتفاق نظر داشتند و عدم اشتراک طالبان به این نشست صدمه نزد.