نمایندگان اسرائیل برای مذاکره درباره‌ی آتش‌بس در غزه به پاریس می‌روند

منابع و رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده‌اند که نمایندگان اسرائیل روز جمعه به فرانسه خواهند رفت تا روزهای شنبه و یک‌شنبه در مذاکرات پاریس شرکت کنند.

به گزارش رویترز، این مذاکرات با حضور امریکا، قطر و مصر درباره‌ی توافق احتمالی برای آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها در غزه برگزار خواهد شد.

رویترز به نقل از کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل گزارش داد که کابینه‌ی جنگ این کشور با فرستادن هیأت به رهبری دیوید بارنیا، رییس سرویس اطلاعاتی اسرائیل (موساد)، به پاریس برای مذاکره در مورد توافق احتمالی برای آزادی گروگان‌ها موافقت کرده است.

این منبع روز پنج‌شنبه گفت که ویلیام برنز، رییس سازمان استخبارات امریکا (سیا)، شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر و عباس کامل، رییس اطلاعات مصر نیز در نشست‌های پاریس شرکت خواهند کرد.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل هم گفته است که به مذاکره‌کنندگان این کشور در مورد گروگان‌ها اختیارات بیشتری داده شده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه‌ی امریکا به خبرنگاران در برازیل گفته است: «ما به شدت بر تلاش برای دستیابی به توافقی متمرکز شده‌ایم که منجر به آزادی گروگان‌های باقی‌مانده و ایجاد آتش‌بس بشردوستانه طولانی‌تر شود.»

جان کربی، سخن‌گوی امنیت ملی کاخ سفید در یک نشست خبری گفت که برت مک گورک، فرستاده‌ی امریکا در خاورمیانه، روز پنج‌شنبه در مصر و اسرائیل از جمله با نتانیاهو دیدارهای «سازنده» داشته است.

سامی ابوزهری، یکی از مقامات ارشد حماس اسرائیل را مسئول عدم پیشرفت در مذاکرات دانسته و گفته است: «اشغالگران (اسرائیل) علاقه‌ای به دستیابی به هیچ توافقی ندارند.»

نتانیاهو اما گفته است که اگر حماس انعطاف نشان دهد، پیشرفت ممکن است.

جنگ در غزه پس از حملات حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شد.

به‌گفته‌ی مقامات صحی غزه، از آغاز حملات اسرائیل به غزه تا اکنون نزدیک به ۳۰ هزار فلسطینی در این باریکه کشته شده‌اند و هزاران نفر دیگر در زیر ویرانه‌ها مدفون مانده‌اند.

حماس که در هفتم اکتبر ده‌ها اسرائیلی را گروگان گرفته، می‌گوید که گروگان‌ها را آزاد نخواهد کرد مگر این‌که اسرائیل با پایان دادن به جنگ و خروج از غزه موافقت کند.

اسرائیل می‌گوید تا زمانی که حماس را ریشه‌کن نکند از غزه خارج نخواهد شد.