Photo: Kobi Gideon/GPO

اسرائیل به‌دنبال کنترل بی‌حدومرز بر امور غزه پس از جنگ است

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل پس از مدت‌ها انتظار، طرحی را ارائه کرد که نشان می‌دهد دولت او قصد دارد امور امنیتی و غیرنظامی غزه را تحت کنترل بی‌‌حدوحصر خود درآورد.

رهبران فلسطینی روز جمعه سریعا این طرح را که با دیدگاه واشنگتن نیز در تضاد است، رد کردند.

بنا بر گزارش آسوشیتدپرس، نتانیاهو این سند دوصفحه‌ای را اواخر روز پنج‌شنبه برای تصویب به کابینه‌ی امنیتی خود ارائه کرده است.

اختلافات عمیق در مورد آینده‌ی غزه، منجر به اصطکاک در روابط اسرائیل و ایالات متحده شده است.

دولت بایدن خواهان تشکیل کشور فلسطینی است که غزه و کرانه باختری اشغالی را در اختیار مردم فلسطین قرار دهد؛ ایده‌ای که نتانیاهو و دولت وی به‌شدت با آن مخالفت کرده‌اند.

نتانیاهو در طرح خود گفته است که اداره‌ی غزه را به فلسطینی‌های منتخب خواهد سپرد.

این طرح در حالی ارائه می‌شود که تلاش‌ میانجی‌ها برای برقراری آتش‌بس ظاهرا ثمربخش بوده و نشستی که قرار است امروز و فردا (شنبه و یک‌شنبه) در پاریس برگزار شود مورد توجه اسرائیل و حماس واقع شده است.

ایالات متحده، مصر و قطر هفته‌ها برای یافتن فرمولی که بتواند حمله‌ی ویرانگر اسرائیل به غزه را متوقف کند، تلاش می‌کنند، اما اکنون با نزدیک‌شدن به ماه رمضان، با ضرب‌الاجلی غیررسمی مواجه شده‌اند.

آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های صحی غزه و یکی از خبرنگارانش در غزه نوشته است که حملات هوایی اسرائیل در مرکز و جنوب این منطقه، دست‌کم ۹۲ فلسطینی، از جمله کودکان و زنان در طول شب و روز جمعه کشته شده‌اند. ۲۴ جسد دیگر نیز زیر آوار مدفون مانده‌اند.

نتانیاهو در طرح خود خواستار آزادی عمل بی‌‌حدوحصر ارتش اسرائیل در سراسر غزه‌ی غیرنظامی پساجنگ است تا از این طریق هرگونه تهدید امنیتی را خنثا کند.

بر اساس این طرح، اسرائیل منطقه‌ای حائل در داخل غزه ایجاد خواهد کرد. همچنین در آن پیش‌بینی شده که غزه بدست مقام‌های محلی «منتخب» اداره شود که «با کشورها یا نهادهایی که از تروریسم حمایت می‌کنند ارتباط نداشته باشد و از آن‌ها پولی دریافت نکند».

وزارت صحت غزه روز جمعه اعلام کرد که از آغاز جنگ، ۲۹ هزار و ۵۱۴ فلسطینی در حملات اسرائیل کشته و نزدیک به ۷۰ هزار نفر زخمی شده‌اند که دو سوم آنان شامل زنان و کودکان هستند.