UNAMA

طالبان در خوست تماس تلفنی دختران با رسانه‌های محلی را ممنوع کردند

مرکز خبرنگاران افغانستان می‌گوید که فرماندهی امنیه‌ی طالبان در خوست، تماس تلفنی دختران با رادیوها و تلویزیون‌های محلی را ممنوع کرده است.

این مرکز می‌گوید که به نسخه‌ای از نامه فرماندهی امنیه‌ی طالبان در خوست دست یافته است که این فرماندهی ضمن ممنوع‌ اعلام‌کردن هر نوع تماس تلفنی دختران با رادیوها و تلویزیوها، به مسؤلان رسانه‌ها هشدار داده است در صورتی که زمینه تماس تلفنی دختران با رسانه‌ها را فراهم کنند، احضار و مورد پیگیرد قرار می‌گیرند.

به نقل از مرکز خبرنگاران، در نامه فرماندهی امنیه‌ی طالبان در خوست که عنوانی ریاست اطلاعات و فرهنگ این گروه نوشته شده، آمده است که «بعضی از رادیوهای خصوصی خوست به فساد اخلاقی دامن می‌زنند که مثال خوب آن نشر درس‌های مکاتب و یا برنامه‌های اجتماعی است که در آن دختران زیادی سهم می‌گیرند.»

در این نامه آمده است: «با سوءاستفاده از همین برنامه‌های درسی و اجتماعی، دختران در وقت رسمی و غیررسمی با گردانندگان برنامه‌ها تماس‌های غیرمشروع تلفنی برقرار می‌کنند که این نوع تماس‌های تلفونی از یک‌سو جامعه را به‌سوی فساد اخلاقی سوق می‌دهد و از طرف دیگر خلاف موازین اسلامی می‌باشد.»

فرماندهی امینه‌ی طالبان در خوست افزوده است که رسانه‌های محلی اجازه نشر برنامه‌های درسی مکاتب را نیز ندارند.

این فرماندهی هشدار داده است که اگر رسانه‌های محلی به فراهم‌کردن زمینه تماس تلفنی دختران با برنامه‌های این رسانه‌ها ادامه دهند، مسئولان آن‌ها احضار خواهند شد.

مرکز خبرنگاران افغانستان درباره‌ی این محدویت ابراز نگرانی کرده و خواستار لغو آن شده است. به گفته این مرکز، چنین محدودیتی، خلاف قانونی رسانه‌های همگانی است.

به گفته‌ی مرکز خبرنگاران، در حال حاضر در کنار رادیو و تلویزیون ملی (دولتی)، ۱۵ رادیو و سه تلویزیون خصوصی در ولایت خوست فعالیت دارند.

طالبان پیش از این هم محدودیت گسترده بر رسانه‌های افغانستان وضع کرده‌اند.

پس از حاکمیت این گروه، حدود نیمی از رسانه‌های افغانستان تعطیل شده است که دلیل آن محدودیت‌های طالبان و بحران اقتصادی عنوان می‌شود.