جنگ در غزه؛ رسانه‌های اسرائیلی از نزدیک‌شدن به توافق آتش‌بس موقت خبر داده‌اند

آسوشیتدپرس به نقل از رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده است که حماس و اسرائیل در حال نزدیک‌شدن به یک توافق بر سر آتش‌بس چند هفته‌ای و آزادی گروگان‌ها با میانجی‌گری مصر و قطر‌ است.

این رسانه امروز (یک‌شنبه، ۶ حوت) نوشته است که چند رسانه‌ی اسرائیلی این موضوع را به نقل از منابع ناشناس در دولت اسرائیل گزارش داده‌اند.

در گزارش این رسانه آمده است که اسرائیل برای بحث بیشتر روی این توافق، هیأتی را به قطر می‌فرستد.

یک مقام مصری نیز به آسوشیتدپرس گفته است که پیش‌نویس توافق آتش‌بس شامل آزادی حداکثر ۴۰ گروگان زن و مسن اسرائیلی در ازای آزادی حداکثر ۳۰۰ اسیر عمدتا زن، خردسال و مسن فلسطینی از زندان‌های اسرائیل می‌شود.

این مقام مصری گفته است که پیش‌نویس همچنین شامل توقف شش هفته‌ای جنگ می‌شود و در آن همه روزه به صدها کامیون برای رساندن کمک‌های ضروری به غزه، از جمله نیمه‌ی شمالی آن که تحت محاصره‌ی اسرائیل است، اجازه‌ی ورود داده خواهد شد.

آسوشیتدپرس به نقل از این مقام مصری نوشته است که دو‌ طرف توافق کرده‌اند که در طول توقف جنگ، مذاکرات برای آتش‌بس دائمی‌ را ادامه دهند.

در گزارش این رسانه آمده است که کابینه‌ی جنگ اسرائیل روز شنبه برای بحث در این مورد تشکیل جلسه داده است.

این رسانه افزوده است که دفتر نخست‌وزیر اسرائیل برای اظهارنظر در مورد بحث‌های کابینه‌ی جنگ و گزارش‌ها از نزدیک‌شدن به توافق آتش‌بس پاسخ نداده است.

در عین حال، در گزارش این رسانه آمده است که حماس گفته است که هنوز آخرین پیشنهاد ارائه‌شده توسط ایالات متحده، قطر و مصر را دریافت نکرده است، اما طرح کلی گزارش‌شده تا حدودی با خواسته‌های این گروه در مورد مرحله‌ی اول آتش‌‌بس یکی است.

گزارش‌ها از نزدیک‌شدن به توافق میان حماس و اسرائیل در حالی نشر می‌شود که ارتش اسرائیل به ضرب‌الاجل تعیین‌شده برای حمله به رفح در حال نزدیک‌شدن است.

ارتش اسرائیل گفته بود که اگر تا ماه رمضان گروگان‌ها آزاد نشود، حمله‌ی زمینی خود به شهر رفح در امتداد مرز با مصر را آغاز می‌کند‌.

حمله به این شهر به‌دلیل حضور گسترده‌ی غیرنظامیان آواره، نگرانی گسترده را برانگیخته است و کشورهای مختلف از اسرائیل خواسته‌اند که در مورد آن تجدیدنظر کند‌.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *