نخست وزیر فلسطین
@DrShtayyeh

نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین استعفا داد

رسانه‌های بین‌المللی گزارش داده‌اند که محمد اشتیه، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین همزمان با افزایش تلاش‌ها برای توقف جنگ در غزه و کار روی ساختار سیاسی پس از جنگ، استعفا داده است.

به گزارش رویترز، آقای اشتیه امروز (دوشنبه، ۷ حوت) اعلام کرده است که استعفا می‌دهد تا امکان اجماع گسترده میان فلسطینی‌ها در باره‌ی ترتیبات سیاسی پس از جنگ اسرائیل و حماس در غزه، فراهم شود.

او افزوده است که مرحله‌ی بعد از جنگ «نیازمند ترتیبات جدید دولتی و سیاسی است که واقعیت در حال ظهور در نوار غزه، مذاکرات وحدت ملی و نیاز فوری به اجماع بین فلسطینی‌ها را در نظر بگیرد.»

استعفای محمد اشتیه از سمت نخست‌وزیری باید توسط محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین تأیید شود.

رویترز نوشته است که ممکن است محمود عباس از آقای اشتیه بخواهد تا زمان تعیین دائمی جانشین‌اش، به عنوان سرپرست باقی بماند.

سامی ابوزهری، از مقام‌های ارشد حماس در واکنش به استعفای نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین به رویترز گفته است: «استعفای دولت اشتیه تنها زمانی معنا دارد که در چارچوب اجماع ملی بر سر ترتیبات مرحله بعدی باشد.»

بر اساس گزارش رویترز، حزب فتح که تشکیلات خودگردان فلسطین را اداره می‌کند با حماس دیدارهای داشته است و قرار است مقام‌های دو طرف برای دستیابی به یک توافق برای تشکیل دولت واحد در فلسطین، روز چهارشنبه در مسکو دیدار کنند.

تشکیلات خودگردان فلسطین ۳۰ سال پیش، در پی توافق‌نامه موقت اسلو، تشکیل شد، اما پس از جنگ با حماس در سال ۲۰۰۷، کنترل خود را بر غزه از دست داد و اکنون بر مناطق محدودی در کرانه‌ی باختری اشغالی، حاکمیت دارد‌.

این در حالی است که اسرائیل می‌گوید جنگ در غزه را تا نابودی کامل حماس ادامه می‌دهد و هیچ نقشی را برای این گروه در دولت آینده فلسطین نمی‌پذیرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *