Photo: Evgeny Feldman

متحد ناوالنی: مذاکرات برای مبادله او با یک زندانی روسی در آلمان نهایی شده بود

یکی از متحدان نزدیک الکسی ناوالنی، مخالف سرشناس ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه می‌گوید که او قرار بود در جریان تبادل زندانی بین روسیه و غرب آزاد شود، اما پوتین نمی‌توانست آزادی او را تحمل کند.

ناوالنی ۴۷ ساله، در ۱۶ فبروری در زندانی در قطب شمال درگذشت.

کرملین که ناوالنی و حامیانش را افراطیان تحت حمایت امریکا می‌خواند، دخالت در مرگ او را رد کرده است.

براساس گزارش‌های رسمی، در گواهی فوت ناوالنی آمده است که او به مرگ طبیعی درگذشته است.

براساس گزارش رویترز، ماریا پوچیخ، رییس هیأت مدیره‌ی بنیاد ناوالنی گفته است که مذاکرات در مورد مبادله‌ی ناوالنی و دو شهروند ناشناس امریکایی با وادیم کراسیکوف، یک عضو سرویس امنیتی روسیه که در آلمان زندانی است، در عصر ۱۵ فبروری به مراحل پایانی رسیده بود که مرگ ناوالنی اتفاق افتاد.

پوچیخ گفته است: «الکسی ناوالنی می‌توانست همین الان، همین امروز روی این صندلی بنشیند. این فقط یک حرف نیست، می‌توانست و باید اتفاق می‌افتاد. ناوالنی باید ظرف چند روز آینده بیرون می‌آمد.»

وی افزوده است: «در اوایل فبروری به پوتین پیشنهاد شد که وادیم کراسیکوف، افسر سرویس امنیت روسیه، که به خاطر ارتکاب قتل در برلین دوران محکومیت خود را می‌گذراند، با دو شهروند امریکایی و الکسی ناوالنی مبادله شود.»

یکی از مقام‌های غربی به رویترز گفته است که هیچ پیشنهاد رسمی مبادله‌ای که ناوالنی شامل آن باشد، ارائه نشده بود، اما مذاکرات اولیه بین روسیه، ایالات متحده و آلمان در جریان بوده است.

دو منبع روسی به رویترز گفتند که مذاکرات در مورد مبادله‌ی ناوالنی انجام شده و توافق صورت گرفته بود.

اما دیمیتری پسکوف، سخن‌گوی کرملین گفته است که از توافقی برای مبادله‌ی ناوالنی اطلاعی ندارد.

پوتین در مصاحبه‌ای با تاکر کارلسون، روزنامه‌نگار امریکایی، در این ماه به تمایل خود برای آزادی کراسیکوف اشاره کرده بود.

رویترز به نقل از متحد ناوالنی نوشته است که تاجری به نام رومن آبراموویچ ایده‌ی مبادله ناوالنی را به پوتین منتقل کرده بود. آبراموویچ تا کنون در این باره اظهار نظر نکرده است.

پوچیخ هویت دو شهروند امریکایی را که ظاهرا قرار بود همراه با ناوالنی آزاد شوند، مشخص نکرده است، اما ایالات متحده از تلاش برای بازگرداندن ایوان گرشکویچ، خبرنگار وال استریت ژورنال و پل ویلان، تفنگدار سابق امریکایی خبر داده بود.

یک منبع روسی آگاه از این مذاکرات به رویترز گفته است که قرار بود تبادل زندانیان در اواسط فبروری انجام شود و ناوالنی و همسرش هر دو با آن موافقت کرده بودند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *