قمی: امیدوارم تا ماه میزان سال آینده، شاهد واردشدن آب هلمند به ایران باشیم

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه و سرپرست سفارت ایران در کابل ابراز امیدواری کرده است که تا ماه میزان سال آینده‌ی خورشیدی، حق‌آبه‌ی ایران از رودخانه هلمند به آن کشور برسد.

آقای قمی این اظهارات را در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران -ایسنا که امروز (چهارشنبه، ۹ حوت) منتشر شده، بیان کرده است.

او گفته است که مقام‌های «مرکز دارالعماره» طالبان در قندهار، تأکید کرده‌اند که «باید حق‌آبه‌ی ایران داده شود.»

نماینده ویژه ایران، بند کمال‌خان در نیمروز را مانع سرازیرشدن آب هلمند به ایران دانسته و گفته است که از «نظر کارشناسان سد کمال‌ خان یک سد انحرافی است».

به گفته قمی ظرفیت ذخیره آب بند کمال‌خان کم است و آب آن نیز به سمت شوره‌زار می‌رود.

آقای قمی افزوده است: «در یک سال گذشته مقامات طالبان به ما گفتند اشکالات سد را برطرف کردیم، اول این‌که دیواره‌ای که آب پشت سد می‌آید و از آن سرریز می‌شود را مهار کردند، دوم اینکه درهای اصلی سد را تعمیر کردند و دیگری تسطیح زمین جلوی درهای اصلی بوده است.»

کاظمی قمی بر دریافت حق‌آبه‌ی ایران از رود هلمند تأکید کرده و گفته است: «مسئله آب یکی از موضوعات مهمی است که بین ما و افغانستان پی‌گیری می‌شود، البته مسائلی از جمله امنیت، مباره با تروریسم، همکاری‌های اقتصادی و تجاری، مبارزه با مواد مخدر، امنیت مرزها و صیانت از زبان فارسی و غیره نیز در دستور کار ما است و در بخش قابل توجهی از این مسائل همکاری خوبی در حال انجام است و امیدواریم مسئله آب هم در یک فضای صمیمی محقق شود.»

روابط ایران و طالبان در سال جاری خورشیدی برای چندین ماه برسر حق‌آبه‌ی آن کشور از رود هلمند، تنش‌آلود بود.

ایران خواستار تأمین حق‌آبه‌ی خود از رود هلمند مطابق معاهده‌ی ۱۳۵۱ است. طالبان نیز می‌گویند که به این معاعده پابند هستند، به دلیل خشک‌سالی آبی نیست که به ایران‌ برسد.

این تنش‌ها سرانجام پس از بازدید هیأت فنی ایران از ایستگاه سنجش‌‌آب دهراوود و تأیید کم‌آبی در ماه اسد، فروکش کرد.

طالبان در حال حاضر تصمیم دارند فاز سوم بند کمال‌خان را تکمیل کنند. قرارداد این پروژه دیروز در کمیسیون تدارکات طالبان تأیید شده است. جزئیات این پروژه تاکنون منتشر نشده است.