Photo: sent to Etilaatroz

کمیساریای عالی حقوق‌‌بشر سازمان ملل متحد خواستار توقف فوری مجازات اعدام و تنبیه‌بدنی در افغانستان شد

کمیساریای عالی حقوق‌‌بشر سازمان ملل متحد، خواستار توقف فوری مجازات اعدام و تنبیه‌بدنی افراد متهم از سوی طالبان در افغانستان شده است.

جرمی لارنس، سخن‌گوی کمیساریای عالی حقوق‌‌بشر سازمان ملل متحد امروز (چهارشنبه، ۹ حوت) با نشر اعلامیه‌‌ای، گفته است که «ما از اعدام سه نفر در استادیوم‌های ورزشی در افغانستان در هفته‌ی گذشته وحشت‌زده شده‌ایم.»

آقای لارنس افزوده است که از زمان تسلط دوباره طالبان بر افغا‌نستان، پنج نفر بر اساس تصمیم سیستم قضایی و با تأیید رهبر این گروه، در ملأ عام اعدام شده‌اند.

او گفته است: «اعدام در ملأ عام نوعی رفتار یا مجازات ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز است. این‌گونه اعدام‌ها ماهیت خودسرانه دارد و در تضاد با حق حیات بر اساس میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی که افغا‌نستان نیز یکی از اعضای آن است، قرار دارد. این اعدام‌ها باید فورا متوقف شوند.»

سخن‌گوی کمیساریای عالی حقوق‌‌بشر سازمان ملل متحد همچنین به شلاق زدن افراد در ملأ عام از سوی طالبان در روزهای اخیر در ولایت‌های لغمان و بلخ واکنش نشان داده است.

او گفته است: «تنبیه‌بدنی همچنین نوعی رفتار یا مجازات ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز است که بر اساس قوانین بین‌المللی حقوق‌بشر ممنوع است.»

سخن‌گوی کمیساریای عالی حقوق‌‌بشر سازمان ملل متحد ما از طالبان می‌خواهیم که تا هرگونه مجازات بعدی اعدام را متوقف و برای ممنوعیت این مجازات به سرعت اقدام کنند.

او تأکید کرده است که تنبیه‌بدنی نیز باید متوقف شود و طالبان دادرسی عادلانه، به‌ویژه دسترسی به وکیل مدافع را برای هرکسی که با اتهامات جنایی مواجه می‌شود، تضمین کنند.

طالبان روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته دو مرد متهم به قتل را در یک ورزشگاه در مرکز غزنی با حضور صدها «تماشاچی» اعدام کردند.

منابع محلی به روزنامه اطلاعات روز گفتند که به هرکدام از این افراد در حضور صدها نفر تماشاگر پنج مرمی شلیک شد.

این گروه روز دوشنبه‌ی هفته‌ی جاری نیز یک مرد متهم به قتل را در یک ورزشگاه در جوزجان اعدام کردند.

طالبان پیش از این دو مورد حکم اعدام را در ولایت‌های فراه و لغمان اجرا کرده بودند.

علاوه بر این، این گروه بارها افراد متهم در ولایت‌های مختلف کشور را در ملأعام شلاق زده‌اند.

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان(یوناما) نیز گفته بود که سازمان ملل متحد به‌شدت مخالف مجازات اعدام است و از طالبان خواسته بود که این مجازات را متوقف کند.