Support Etilaatroz to Help Afghanistan’s Free Press Remain Alive
Photo: MOPW Spokesman

برف‌باری در افغانستان؛ شاهراه سالنگ و مسیرهای مواصلاتی در هفت ولایت همچنان مسدود است

وزارت فواید عامه‌ی طالبان اعلام کرده که با ادامه‌ی برف‌باری در کشور، شاهراه سالنگ و شماری از مسیرهای مواصلاتی در ولایت‌های بامیان، غور، دایکندی، غزنی، نورستان، سرپل و بلخ مسدود مانده است.

محمد اشرف حق‌شناس، سخن‌گوی این وزارت امروز (جمعه، ۱۱ حوت) در ایکس نوشته است، شاهراه سالنگ از دو روز به این طرف به دلیل بارش شدید برف، توفان و محدودیت ساحه‌ی دید، همچنان مسدود است.

او افزوده است با ادامه‌ی برف‌باری در بامیان، شاهراه بامیان – کابل و مسیرهای «کوتل شاتو» و «پل بندشوی» در این ولایت مسدود مانده است.

به گفته‌ی سخن‌گوی وزارت فواید عامه‌ی طالبان در ولایت غور نیز شاهراه کابل – غور در ساحه‌ی «کوتل بکک» و شماری از مسیرهای مواصلاتی داخل این ولایت مسدود است.

سخنگوی وزارت فواید عامه‌ی طالبان گفته است که در ولایت دایکندی بارندگی شدید برف جریان دارد و ضخامت برف به ۸۰ سانتی‌متر می‌رسد.

او افزوده است که به‌همین دلیل، مسیرهای مواصلاتی ولسوالی‌های خدیر و کیتی به شهر نیلی، مرکز دایکندی و مسیر نیلی – قوناق به روی ترافیک همچنان مسدود است.

سخنگوی وزارت فواید عامه‌ی طالبان گفته است به دلیل بارش برف و توفان دوامدار، شماری از مسیرهای مواصلاتی در ولایت نورستان نیز مسدود شده است.

او افزوده است که در ولایت بلخ، مسیر مواصلاتی ولسوالی البرز این ولایت به شهر مزارشریف مسدود است، اما مرکز رسانه‌های این ولایت گفته است که مسیرهای مواصلاتی شش ولسوالی شامل چارکنت، چمتال، البرز، مارمل، زارع و کشنده مسدود است.

سخن‌گوی وزارت فواید عامه‌ی طالبان همچنین گفته است که در ولایت سرپل، مسیر «قم کوتل» به دلیل بارش شدید برف به روی ترافیک مسدود شده است.

بارش برف و باران در روزهای اخیر در ولایت‌های مختلف افغانستان ادامه داشته است و شماری از این مسیرهای مواصلاتی چندین روز است که مسدود مانده است.

مسئولان محلی طالبان اعلام کرده‌اند که براثر این برف‌باری‌‌ها در ولایت فاریاب یک نفر جان باخته است و بیش از هزار رأس مواشی تلف شده‌اند.

خسارات و تلفات دیگری براثر این برف‌باری‌ها هنوز گزارش نشده است‌‌.

با توجه به خشک‌سالی‌های چند سال اخیر، این برف‌باری‌ها با استقبال مردم مواجه شده است و امید به پایان یافتن خشک‌سالی را افزایش داده است.