Photo: Emma Kaden / Flickr

سه‌شنبه‌ی بزرگ؛ بایدن و ترمپ در انتخابات درون حزبی در اکثر ایالت‌ها پیروز شدند

در رقابت‌های درون‌حزبی انتخابات ریاست‌‌جمهوری امریکا که روز سه‌شنبه برای تعیین نامزدهای نهایی برگزار شد، دونالد ترمپ و جو بایدن، رییس‌جمهور کنونی این کشور، در اکثر ایالت‌ها به پیروزی رسیدند.

در هر دوره انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، در دو ماه ابتدایی سال، انتخابات مقدماتی در ایالت‌ها برگزار می‌شود. این انتخابات در نخستین سه‌شنبه‌ی ماه مارچ، موسوم به «سه‌شنبه‌ی بزرگ»، همزمان در دست‌کم ۱۵ ایالت برگزار می‌گردد.

امسال نیز در ۱۵ ایالت و یک منقطه‌ی خودمختار انتخابات درون حزبی برگزار شد که تا کنون نتایج ۱۳ ایالت مشخص شده است.

بنابر گزارش نیویارک تایمز، از حزب جمهوری‌خواهان، ترمپ توانسته است در ۱۲ ایالت از جمله ویرجینیا، کارولینای شمالی، تگزاس و کالیفرنیا پیروز شود.

نیکی هیلی نیز با پیروزی در تنها یک ایالت، «ورمانت» توانسته پس از واشنگتن، برای دومین بار ترمپ را شکست دهد.

نتایج در دو ایالت آلاسکا و یوتا هنوز مشخص نشده است.

طبق گزارش نیویارک تایمز، در رقابت درون‌حزبی دموکرات‌ها نیز جو بایدن در تمامی ایالت‌ها پیروز یا پیشتاز شده است.

با این وجود، اما در منطقه‌ی خودمختار «ساموآی امریکا» از بین ۹۱ رأیی که به صندوق ریخته شد، جو بایدن با کسب تنها۴۰ رأی در برابر ۵۱ رأی جیسون پالمر، تاجری کمتر شناخته شده، شکست خورده است.

ترمپ پس از اعلام نتایج بدون اشاره به هیلی خواستار «وحدت» شد. او گفته است: «ما می‌خواهیم وحدت داشته باشیم، و خواهیم داشت. ما خیلی سریع به این وحدت می‌رسیم.»

بایدن نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «پیام من به کشور این است: هر نسل امریکایی با لحظه‌ای روبرو خواهد شد که باید از دموکراسی دفاع کند. برای آزادی فردی ما بایستید. برای حق رای و حقوق مدنی ما بایستید.»

علی‌رغم پیشتازی بایدن، در برخی از ایالت‌ها معترضان به سیاست‌های بایدن در غزه علیه او شعار دادند و خواستار پایان دادن به جنایت‌های اسرائیل در این منطقه شدند.

در رقابت‌های سه‌شنبه‌ی بزرگ، به جز تعیین نامزدهای نهایی ریاست‌جمهوری، انتخابات برای تعیین فرماندار و یا نمایندگان کنگره نیز برگزار می‌شود.