ویزای ویژه مهاجرت

رویترز: ممکن است روند صدور ویزای ویژه امریکا برای شهروندان افغانستان در پایان امسال متوقف شود

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که برنامه‌ی صدور ویزای ویژه مهاجرت امریکا برای شهروندان افغانستان (اس‌آی‌وی) در معرض نابودی قرار دارد و ممکن است تا پایان سال جاری میلادی متوقف شود.

این رسانه امروز (پنج‌شنبه، ۱۷ حوت) با نشر گزارشی گفته است که کنگره امریکا صدور ۳۸ هزار و ۵۰۰ ویزای ویژه برای شهروندان افغانستان را تأیید کرده بود که انتظار می‌رود تا ماه آگست سال جاری به پایان برسد.

در گزارش رویترز با اشاره به اختلافات شدید نمایندگان کنگره امریکا آمده است که بعید به‌نظر می‌رسد که درخواست اداره‌ی بایدن برای صدور ۲۰ هزار ویزای بیشتر به شهروندان افغانستان، تأیید شود.

متیو میلر، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی امریکا روز چهارشنبه گفت که حدود هشت هزار ویزای صادر نشده‌ای اس‌آی‌وی باقی‌مانده است.

افزوده: «ما از کنگره خواسته‌ایم سقف [صدور ویزا برای شهروندان افغانستان] را افزایش دهد و به ما اجازه دهد تا به تعهدات خود در قبال افغان‌هایی که جان خود را به خاطر ایالات متحده به خطر انداخته‌اند، عمل کنیم.»

یک مقام وزارت خارجه‌ی امریکا به رویترز گفته است که پس از صدور هشت هزار ویزای ویژه باقی‌مانده، بیش از ده هزار متقاضی که همراه با خانواده‌های شان برای بررسی نهایی و مصاحبه از افغا‌نستان خارج شده‌اند، نمی‌توانند به ایالات متحده بیایند.

در گزارش رویترز آمده است که ده‌ها هزار متقاضی دیگر اهل افغانستان که روند بررسی درخواست آن‌ها به این مراحل نرسیده، نیز در انتظار بررسی درخواست‌های خود بسر می‌برند.

وزارت خارجه‌ی امریکا در ماه سپتامبر سال گذشته میلادی اعلام کرد که ۱۳۰ هزار درخواست برای صدور ویزای ویژه مهاجرت به آن کشور از سوی شهروندان افغانستان، هنوز بررسی نشده است.

بر اساس گزارش رویترز، این تعداد شامل اعضای خانواده درخواست‌کنندگان نبود و به‌طور میانگین هر درخواست‌ شامل چهار عضو خانواده می‌شود.

جیسون کرو، کهنه سرباز امریکایی که در افغانستان خدمت کرده و اکنون تلاش می‌کند که کنگره سقف صدور ویزا برای شهروندان افغانستان را افزایش دهد، گفته است که عدم افزایش سقف صدور این ویزاها، یک «حمله‌ی غم‌انگیز اخلاقی و شکست امنیت ملی» از جانب کنگره خواهد بود.

رویترز نوشته است که این برنامه در حالی پایان می‌یابد که گزارش‌های سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که طالبان پس از بازگشت به قدرت، صدها نفر از مقام‌ها و نظامیان پیشین افغانستان را بازداشت، شکنجه و کشته‌اند.

این رسانه گفته است که پایان یافتن این برنامه هزاران نفر از همکاران امریکا در افغانستان را در معرض «انتقام‌جویی» طالبان قرار می‌دهد.

کنگره امریکا در سال ۲۰۲۲ میلادی سقف صدور ویزای ویژه مهاجرت به آن کشور برای شهروندان افغانستان را ۳۸ هزار و ۵۰۰ ویزا تعیین کرد.

مجلس سنای امریکا سال گذشته میلادی افزایش سقف صدور ویزا ویژه به شهروندان افغانستان را تصویب کرد، اما جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان با آن مخالفت کردند.