تظاهرات علیه مجله‌‌ی شارلی در کابل به خشونت کشیده شد

اطلاعات روز: تظاهرات دیروز در کابل در پیوند به نشر دوباره‌ی کاریکاتور حضرت محمد (ص) از سوی مجله‌ی شارلی به خشونت کشیده شد و بین معترضان و پولیس درگیری رخ داد. شاهدان عینی گفته‌اند که در این درگیری دو معترض کشته شده‌اند؛ اما فرماندهی پولیس کابل این موضوع را رد کرده است.

عبدالرحمان رحیمی، فرمانده پولیس کابل خشونت بین پولیس و معترضان را تأیید کرد؛ اما گفت که هفت تن در این درگیری زخمی شده‌اند. اما حشمت‌الله استانکزی، سخنگوی فرماندهی پولیس کابل شب گذشته گفت، در پی این تظاهرات، هفت ملکی و هفده تن از سربازان پولیس مجروح شده‌اند.

وی گفت که سربازان پولیس بر اثر پرتاب سنگ از سوی مظاهره‌کنندگان زخمی شده اند. ساعت ٨ صبح دیروز صدها تن در منطقه‌ی موسوم به هود‌‌خیل در مربوطات حوزه‌ی نهم شهر کابل در پیوند به نشر کاریکاتور حضرت محمد (ص) بار دیگر تظاهرات گسترده‌ای را راه‌اندازی کردند.

معترضان خشمگین سپس بر نیروهای پولیس سنگ و چوب پرتاب کرده‌اند که بعد بین دو طرف درگیری مسلحانه رخ داده است. بر اساس گزارش‌ها، پس از درگیری شماری از معترضان با استفاده از سلاح‌های دست داشته‌‌ی‌شان شلیک کرده و سپس، با واکنش متقابل پولیس مواجه شده است.

در جریان شیلک تفنگچه و کلاشینکوف، دو مظاهره‌کننده کشته شده و سه تن دیگر آنان زخمی شده‌اند. عبدالرحمان رحيمى، فرمانده پولیس کابل گفت، معترضان خلاف قانون و بدون در جريان گذاشتن نيروهاى امنيتى، تظاهرات را راه‌اندازی کرده و شماری از اوباشان در جریان تظاهرات، با تفنگچه و کلاشینکوف به سوى پوليس شلیک کرده‌اند.

به گفته‌ی او، پولیس به‌موقع اقدام کرده و معترضان را متفرق کرده است. قبلاً در کابل و برخى از ولايت‌ها صدها تن در پیوند به نشر کاريکاتور حضرت پيامبر(ص) در مجله‌ی شارلی ابدو، تظاهرات مسالمت‌آمیز کردند؛ اما این نخستین بار است که تظاهرات در این زمنیه به خشونت کشیده می‌شود.

مجله‌ی شارلی ابدو در فرانسه چند هفته پیش کاریکاتوری از پیامبر اسلام را به چاب رساند و با تیراژ میلیونی به فروش رساند. این نخستین شماره‌ی مجله‌ی شارلی ابدو بود که پس از حمله‌ی مسلحانه‌ی اخیر به دفتر این مجله که به کشته شدن چهارده تن، به‌شمول کارمندان‌ آن منجر شد، به چاپ رسید. مجله‌ی شارلی ابدو پیش از این نیز کاریکاتور پیامبر اسلام را نشر کرده بود و حمله به دفتر این مجله در پاریس فرانسه، انتقام از توهین به پیامبر اسلام عنوان شد.