نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان: زنان افغان در خط مقدم مبارزه برای حقوق‌بشر ایستاده‌اند

نمایندگی‌های دیپلماتیک و قنسولی افغانستان در خارج در یک بیانیه‌ی مشترک به مناسبت هشت مارچ گفته‌اند که زنان افغانستان در خط مقدم مبارزه برای حقوق‌بشر در این کشور ایستاده‌اند و مقاومت جامعه مدنی را در برابر طالبان رهبری می‌کنند.

این نمایندگی‌ها که توسط دیپلمات‌های حکومت پیشین افغانستان کنترل می‌شوند، گفته‌اند که داستان زنان و دختران افغانستان در مواجه با محدودیت‌ها و چالش‌ها، نماد شجاعت و مقاومت است.

نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان بر اهمیت نگه‌داشتن حقوق زنان و دختران افغانستان در محور تمام سیاست‌ها و برنامه‌های مربوط به این کشور تأکید کرده‌اند.

این نمایندگی‌ها افزوده‌اند که با بدترشدن وضعیت بشری، حقوق‌بشر و اقتصاد تحت حکومت طالبان در کشور، زنان و دختران افغانستان همچنان بار سنگین این بحران چندوجهی را تحمل می‌کنند.

نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان از درخواست‌ها برای به‌رسمیت شناختن آپارتاید جنسیتی به‌عنوان یک «واقعیت غم‌انگیز» در افغانستان و همچنین تقویت مکانیسم‌های پاسخ‌گویی و تحقیق در سطح بین‌المللی هم استقبال کرده‌اند.

فعالان حقوق زن و حقوق‌بشر سیاست‌های طالبان علیه زنان و دختران افغانستان را آپارتاید جنسیتی می‌دانند و خواستار به‌رسمیت شناختن آن هستند.

اخیرا ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور افغانستان گفته است که در پیوند به نقض حقوق‌بشر، علیه طالبان در دیوان بین‌المللی دادگستری پرونده تشکیل شود.

با این حال، نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان گفته‌اند که امیدوارند که از طریق یک رویکردی واحد جهانی و همچنین تعامل ساختاریافته با نیروهای دموکراتیک، فعالان جامعه مدنی و مدافعان حقوق زنان، مسیر خطرناک کنونی در افغانستان به نفع مردم، به‌ویژه زنان و دختران معکوس شود.