Photo: Emma Kaden / Flickr

انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا؛ رقابت بایدن و ترمپ قطعی شد

جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا و دونالد ترمپ، رییس‌جمهور سابق این کشور، هر دو به‌عنوان نامزدان احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست‌جمهوری ایالات متحده انتخاب شدند.

رویترز به نقل از شرکت تحقیقاتی «ادیسون ریسرچ» گزارش داده که بایدن برای برنده‌شدن در این نامزدی، در انتخابات مقدماتی به رأی مثبت هزار و ۹۶۸ نماینده نیاز داشت که سه‌شنبه‌شب در ایالت جورجیا توانست این معیار را تکمیل کند.

ساعاتی بعد، ترمپ هم هزار و ۲۱۵ رأی لازم را برای تضمین حضورش در انتخابات ریاست‌جمهوری به‌عنوان نامزد جمهوری‌خواهان به دست آورد.

روز سه‌شنبه رأی مثبت ۱۶۱ نماینده در جورجیا، هاوایی، می‌سی‌سی‌پی و ایالت واشنگتن سرنوشت‌ساز بود.

بایدن، ۸۱ ساله، پس از قطعی‌شدن نامزدی‌اش، بیانیه‌ای صادر کرد و گفت: «رأی‌دهندگان اکنون برای تعیین آینده‌ی این کشور حق انتخاب دارند. آیا ما قرار است بایستیم و از دموکراسی خود دفاع کنیم یا اجازه دهیم دیگران آن را از بین ببرند؟»

به نوشته رویترز، امسال رأی‌دهندگان برای تکرار انتخابات ۲۰۲۰ اشتیاق چندانی نشان نداده‌اند. براساس نظرسنجی‌های رویترز/ایپسوس اکثر رأی‌دهندگان تمایلی به بایدن و ترمپ ندارند.

اتهامات جنایی بی‌شمار علیه ترمپ جایگاه او را در میان رأی‌دهندگان تحصیل‌کرده خدشه‌دار کرده است.

بایدن نیز از دید اکثر رأی‌دهندگان بسیار پیرتر از آن است که بتواند برای چهار سال دیگر ریاست‌جمهوری امریکا را به دست بگیرد. بحران غزه و بحران سیل مهاجرت در مرز ایالات متحده و مکزیک نیز از نقاط ضعف دیگر بایدن است.

اقتصاد نیز مثل همیشه، موضوع اصلی مبارزات انتخاباتی خواهد بود. بایدن با کاهش فشار تورمی و رسیدن سهام به بالاترین سطح تاریخ، ریاست اقتصادی پیشرونده را برعهده داشته است. اما براساس نظرسنجی‌ها امریکایی‌ها از قیمت بالای اقلامی مانند مواد غذایی در پی همه‌گیری کویید-۱۹ ناراضی‌اند و تمایلی ندارند در این بخش امتیازی برای بایدن قائل شوند.