Photo: via Hafiz Zia Ahmad on X

متقی به نظامانی: امیدواریم حکومت جدید پاکستان با پالیسی مثبت در تقویت روابط گام بردارد

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان در دیدار با عبیدالرحمان نظامانی، سرپرست سفارت پاکستان در کابل، ابراز امیدواری کرده است که حکومت جدید پاکستان با پالیسی مثبت، گام‌های سازنده در راستای تقویت روابط با این گروه بردارد.

بر اساس اعلامیه‌ای وزارت خارجه‌ی طالبان، این دیدار دیروز (پنج‌شنبه، ۲۴ حوت) انجام شده و در آن در مورد موضوعات سیاسی و اقتصادی میان افغانستان و پاکستان صحبت شده است.

در این اعلامیه آمده است که سرپرست سفارت پاکستان روابط آن کشور با افغانستان را «ارزشمند» دانسته است.

سرپرست سفارت پاکستان گفته است: «حکومت جدید [پاکستان] چشم‌انداز گسترش روابط دارد و تلاش می‌کند در قسمت از میان‌برداشتن مشکلات موجود، کار‌ مشترک کند.»

وزارت خارجه‌ی طالبان در اعلامیه‌ی خود افزوده است که دو طرف همچنین روی ایجاد تسهیلات برای رفت‌وآمد مسافرین، بیماران و تجارت از طریق خط دیورند گفت‌وگو کردند.

روابط طالبان با پاکستان در بیش از دو و نیم سال اخیر با چالش‌های متعددی همراه بوده است.

درگیری‌های مرزی، حضور اعضای تحریک طالبان پاکستان در افغانستان و اخراج مهاجران اهل افغانستان از پاکستان از مواردی عمده‌ای بوده است که روابط دو طرف را تیره کرده است.

مقام‌های پاکستانی بارها طالبان را متهم کرده‌اند که به تعهدات در قبال مبارزه با تروریسم عمل نمی‌کنند و طالبان پاکستانی با استفاده از خاک افغانستان به آن کشور حمله می‌کنند.

طالبان این ادعا را رد می‌کنند و می‌گویند به هیچ کسی اجازه نمی‌دهند که از خاک افغانستان علیه کشور دیگری استفاده کند.